Ładowarka Manitou MLT 735 PS Elite w teście RPT
Mieliśmy możliwość zapoznania się z ładowarką teleskopową Manitou MLT 735 PS. Na polu naszego redakcyjnego testu pojawiła się maszyna w najbogatszej wersji – Elite.
Pochodzi ona z typoszeregu maszyn stworzonych do trudnych zadań, typowo rolniczych. Silnikiem, który ją napędza jest jednostka Deutz TCD o pojemności 3,6 l. Moc maksymalna tego motoru to 122 KM. Silnik spełnia normę czystości spalin Euro III B, w czym pomaga katalizator spalin. - Maszyna jest wyposażona w silnik, który spełnia surowe normy czystość spalin bez konieczności montowania kłopotliwego filtra cząstek stałych, przymusu zastosowania układu dozującego płyn AdBlue i katalizatora selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) – mówi Wojciech Mańkiewicz z Manitou Polska. Duża uchylna pokrywa silnikowa i umieszczenie elementów serwisowych jak wlewy, spusty oraz filtry z brzegu pozwala na łatwe dojście do nich podczas przeglądów serwisowych.
Manitou wprowadza pierwsze ładowarki teleskopowe grupy NewAg
Stworzona do ciężkiej pracy
O przystosowaniu ładowarki do pracy w ciężkich rolniczych warunkach, świadczy nie tylko stosunkowo duża moc silnika, ale również jego osprzęt. Silnik współgra z bardzo wydajnymi chłodnicami. Są one przygotowane do odbioru dużej ilości ciepła także w okresie letnim, podczas pracy w upałach, jak i w zimie. Ponadto układ chłodzenia został wyposażony w wentylator dużej średnicy, z możliwością odwróconego ciągu (tzw. wentylator zwrotny). Służy on głównie do oczyszczania kratek wlotowych powietrza chłodzącego. Podczas pracy przy np. zielonkach, czy słomie jak i w magazynach, resztki roślinne oraz kurz mogą przylgnąć do wlotów powietrza chodzącego i uniemożliwić sprawne działanie układu chłodzenia. Producent pomyślał także o wrażliwych na ciepło elementach i podzespołach elektronicznego sterowania ładowarką. Dlatego umieścił je w strefie działania powietrza z wentylatora, tuż przy chłodnicach.
Zasysanie zimnego powietrza do schładzania m.in. silnika odbywa się od góry, co zapobiega zaciąganiu kurzu, a powietrze opływa wzdłużnie całą komorę silnikową i wychodzi z tyłu. Nie jest ono kierowane w dół, aby nie powodować wznoszenia pyłu i kurzu. Producent dostosował do trudnych warunków także układ zasilania powietrzem. W jego początkowej części znajduje się cyklonowy, odśrodkowy filtr powietrza. - Dzięki temu operator może bardzo łatwo pozbyć się większych zanieczyszczeń z tego układu, bez ingerencji w filtr główny. Obecność cyklonu także może wpływać na ograniczenie zapchania i zużycia filtra głównego, czyli jego większą żywotność – wyjaśnia Wojciech Mańkiewicz.
6 biegów Powershift
Ładowarka teleskopowa Manitou MLT 735 Elite, jest wyposażona w przekładnię mechaniczną, z 6 biegami do przodu i trzema biegami wstecznymi. Przełożenia są zmieniane pod obciążeniem. Odbywa się to poprzez wduszanie i przytrzymywanie przycisków ze znakiem plus lub minus, umieszczonych na dżojstiku JSM, na prawo od czerwonego przycisku zmiany kierunku ruchu. Standardowo maszyna startuje z biegu, który był ostatnio używany przed jej zatrzymaniem. Po wyłączeniu silnika i stacyjki, a następnie uruchomieniu silnika, system się zeruje i wtedy ładowarka rusza z 3. biegu. Zmiana przełożenia odbywa się poprzez dłuższe przytrzymanie przycisków „+” lub „-”. Nie zalecamy jednak oczekiwania tak szybkiej zmiany biegu jak w przekładniach ciągnikowych, gdzie zmiana biegu odbywa się wręcz natychmiastowo po wciśnięciu guzika. W Manitou jest to nieco dłuższy proces i trzeba się do tego przyzwyczaić.
Poza dłuższym, niż w popularnych mechanizmach napędowych ciągników czasem zmiany biegów, przekładnia pracuje dobrze. Może z uwagi na to, że pracowaliśmy stosunkowo nowym, ale i też pokazowym egzemplarzem ładowarki, czasami podczas zmiany biegów czuć było lekkie szarpnięcia. Zazwyczaj takie zachowanie maszyny, wymaga jedynie ...
Więcej w RPT 1/2017 - zaprenumeruj!