Elektryka w natarciu
W systemie TS zastosowano również dwa inne elektryczne napędy. Także mieszadło napędzane jest silnikiem elektrycznym. Jego kształt również uległ zmianie. W nowych modelach ZA-TS ma ono kształt gwiazdy ze skręconymi ramionami. Napęd poprzez silnik elektryczny nie tylko spowodował możliwość uzyskania bardzo niskich obrotów – 60 na min, ale także możliwość kontrolowania poprzez czujnik oporu, co się dzieje z mieszadłem. Przy niedużych obciążeniach zwiększenie natężenia prądu powoduje wzrost siły mieszadła. Jeśli jednak w pewnym momencie opór jest zbyt duży, operator otrzymuje sygnał o tej sytuacji i będzie to dla niego informacja o konieczności sprawdzenia, co powoduje problem z osypywaniem się nawozu.
Wiosną 2016 r. Amazone wprowadzi do oferty system Argus Twin, który pozwala na ciągłe kontrolowanie rozsiewu nawozu za pomocą czujników radarowych i w razie potrzeby automatyczną korekcję nastaw rozrzutu granul. System Argus Twin...
Nowy elektryczny napęd otrzymała również zasuwa dozująca nawóz. Do jej przestawiania służy silnik elektryczny zapożyczony z łodzi motorowych. Fabryka tłumaczy to tym, iż te podzespoły mają niezwykle krótkie czasy reakcji oraz są odporne na wilgoć. Sterowanie zasuwami dla obu tarcz jest niezależne. W połączeniu z hydraulicznym napędem tarcz w wersji hydro otrzymujemy możliwość sterowania dawką i szerokością roboczą dla obu tarcz niezależnie w zakresie od 0 do 100% dawki i szerokości roboczej.
Wśród nowych układów elektrycznych znalazł się także nowego typu czujnik nachylenia mierzący zmianę kąta ustawienia narzędzia do 15o. Żyroskop mierzy odchylenie rozsiewacza od poziomu nie tylko wzdłużnie, ale i poprzecznie. Korekty podawania nawozu lub prędkości obrotowej tarcz związane z tym faktem dokonywane są automatycznie. Żyroskop umieszczony jest wewnątrz tylnej ramy rozsiewacza, co zabezpiecza go przed warunkami zewnętrznymi i kontaktem z agresywnymi substancjami.
Wygoda przede wszystkim
Rozsiewacze zawieszane ZA-TS oprócz nowego serca w postaci zmienionego układu wysiewającego otrzymały również nowe rozwiązania w zakresie obsługi, a nawet samej budowy. Przede wszystkim, aby ograniczyć możliwość odprysków lakieru na spawach, firma Amazone wprowadziła w nowych modelach całe dno rozsiewacza tłoczone z jednego arkusza blachy. Nowa metoda głębokiego tłoczenia pozwoliła uzyskać całą kształtkę zbiornika podstawowego o pojemności 700 l, na którą składają się oba leje bez jednego nawet spawu.
System ważenia montowany w tych rozsiewaczach działa już przy napełnieniu zaledwie 500 kG nawozu. Obsługę rozsiewacza ułatwiono dzięki składanym kółkom do odtaczania rozsiewacza po rozłączeniu. ZA-TS-y otrzymały kółka zintegrowane z ramą rozsiewacza. Ich składanie do pracy na polu i rozkładanie do odstawienia maszyny odbywa się poprzez jedno naciśnięcie nogą. Specjalny, prosty mechanizm ze sprężynową zapadką powoduje, iż zmiana położenia kółek zajmuje raptem kilkanaście sekund. W wyposażeniu znalazła się także hydraulicznie otwierana plandeka, oczywiście jako wyposażenie opcjonalne w stosunku do podstawowej, otwieranej ręcznie.
Nowe rozsiewacze Amazone ZA-TS i ZG-TS będą mogły współpracować z trzema typami sterowników – wyświetlaczy, dzięki szynie danych Isobus. Nowy sprzęt do nawożenia będzie można wyposażyć w terminal Amatron3, Amazone CCI 100 oraz Amapad. W przypadku rozsiewacza z szyną Isobus i posiadania ciągnika z Isobus nawet nie musimy się martwić o wyświetlacz, gdyż wyświetlimy ustawienia rozsiewacza na panelu ciągnikowym.
Jeśli jednak chcemy zastosować system GPS-Switch, pozwalający na precyzyjne sterowanie rozsiewem na podstawie pozycjonowania DGPS, to musimy rozsiewacz wyposażyć w któryś z wyświetlaczy firmowych Amazone. Obecnie nawet Amatron3 ma możliwość przełączania między ekranami pokazującymi ustawienia rozsiewacza oraz jazdę i sygnał GPS. Jednak jeśli chcemy mieć oba widoki pod ręką, to trzeba już zainwestować w najnowszy Amapad. Aby wykorzystać nawigację na polu, Amazone będzie oferować własny Lightbar, czyli belkę wskazującą, jak prowadzić ciągnik po polu.