New Holland SmartTrax
Gąsienice SmartTrax drugiej generacji oferowane są na życzenie w miejsce przednich kół do kombajnów zbożowych serii CX 7/8 i CR. Nowy system zawieszenia rolek napinających i ich amortyzacji daje lepszą przyczepność taśmy gąsienicowej do podłoża w nierównym terenie.
Sercem wózka SmartTrax jest stalowe drabinkowe koło napędowe, które z jednej strony łączy się z wałkiem półosi, a z drugiej z wewnętrznymi klockami taśmy gąsienicowej. Koło drabinkowe ułożyskowane jest w przykręconym do kołnierza półosi wsporniku. Element ten jest usytuowany od wewnętrznej strony wózka. W poprzednim rozwiązaniu systemu SmartTrax miał on postać klatki okalającej główne koło z obu stron.
New Holland CX z Euro IV
Ze wspornikiem w nowej generacji wózka wykonane z aluminium rolki napinające łączą się w dwóch punktach poprzez wahacze i powiązane z akumulatorami hydropneumatycznymi siłowniki. W poprzednim rozwiązaniu elementy te były połączone ze sobą jednopunktowo i wahliwie. Formą amortyzacji były jedynie sprężyny poliuretanowe pomiędzy poszczególnymi rolkami, a łączącą je razem listwą. W starszym rozwiązaniu ponadto kółka napinające były stalowe.
Za przyleganie taśmy gąsienicowej do podłoża w poprzednim systemie odpowiadało sześć rolek. W nowym wózku jest ich osiem. Rolki w drugiej generacji układu SmartTrax pogrupowane są w dwa systemy przypominające podwozie typu boogie. Ponadto mają dodatkowo wzdłużną osią obrotu. W ten sposób każda z czterech par rolek jest wprawdzie połączona sztywno względem siebie, jednak może się niezależnie wychylać od pozostałych.
Nowy system zawieszenia i amortyzacji daje lepszą przyczepność taśmy gąsienicowej do podłoża w nierównym terenie. Ponadto dzięki większej liczbie podobnej wielkości rolek wydłużony został styk wózka z gruntem, a zatem też mniejszy nacisk jednostkowy.
Zmianie nie uległ układ zawieszenia napędzanych przez taśmę od koła drabinkowego kół prowadzących: przedniego i tylnego. Te ostatnie połączone jest na sztywno z głównym wspornikiem, zaś czołowe poprzez system napinający składający się z ramienia i cylindra hydraulicznego.
Artykuł ukazał się w wydaniu 2/2015 miesięcznika RPT - ZAPRENUMERUJ