Claas Jaguar 960 Terra Trac
Claas wprowadza wraz nowym modelem sieczkarni Jaguar 960 Terra Trac, maszynę z fabrycznie zintegrowaneym podwoziem gąsienicowym. Nowa koncepcja poruszania się sieczkarni i kontaktu z podłożem, pozwala chronić glebę przed nadmiernym zagęszczeniem i zniszczeniem struktury.
Apollo Vredestein - kontrakt zaopatrzeniowy z Claas
Jak podaje producent - nowy Jaguar 960 Terra Trac wyznacza kolejne standardy w kwestii ochrony podłoża. Badania naukowe potwierdziły, że zastosowanie napędu o szerokości gąsienic wynoszącej 635 mm (najmniejszej z dostępnych, w opcji są dostępne wersje gąsienic o szerokościach 735 mm i 890 mm) już zapewnia ponaddwukrotnie większą powierzchnię styku w porównaniu z ogumieniem o szerokości 800 mm. W połączeniu napędu gąsienicowego z fabrycznie montowanym systemem kontroli ciśnienia w oponach kół tylnej osi, sieczkarnia Jaguar 960 Terra Trac znacząco ogranicza niekorzystne ugniatanie gleby czy darni. W trudnych warunkach zbioru i dużej wilgoci maszyna mniej zapada się w podłożu.
Na nawrotach inaczej
Producent zastosował ciekawy system ochrony użytków zielonych. Podczas nawrotów wykonywanych na darni, rolki podporowe dociskają się hydraulicznie do dołu, przednia rolka napędowa podnosi się, a powierzchnia styku gąsienic z glebą ulega zmniejszeniu o około 1/3. Pozwala to ograniczyć uszkodzenia darni powstające w efekcie jej ścinania. Pomiary wykonane przez Wyższą Szkołę Zawodową w Kilonii wykazały, że nacisk na podłoże przy dociśniętych rolkach podporowych pozostaje nadal poniżej poziomu maszyny kołowej.
Wąski na drodze
Wieloletnie doświadczenia firmy Class z napędem Terra Trac spowodowały, że Claas zdecydował o ograniczeniu szerokości roboczej maszyny. Podwozie nowego Jaguara zostało w tym celu przedłużone o metr. Przy gąsienicach o szerokości 635 mm nie przekracza on całkowitej szerokości 3 m i tym samym może być bez problemu dopuszczony do ruchu drogowego. W przypadku szerokiej gąsienicy 890 mm maszyna nie przekracza szerokości 3,5 m. Amortyzowany napęd dopuszcza prędkość maksymalną do 40 km/h i zapewnia duży komfort jazdy, dzięki hydropneumatycznej amortyzacji. Napęd może oscylować o 10° do góry i 13° w dół przy zastosowaniu stabilnego ogranicznika.
Bęben ze stalnicą
W modelu Jaguar 960 Terra Trac zastosowano sprawdzoną technologię rozdrabniania. Regulowany płynnie napęd podzespołów roboczych jest urządzeniem typowo hydrostatycznym, co umożliwia wydajną pracę i łatwe zmiany prędkości obrotowej. W przypadku zmiany długości cięcia system automatycznie dopasowuje prędkość obrotową bębna. przyrządu. W efekcie uzyskuje się równomierny przepływ materiału i wysoką jakość sieczki o wymaganej długości. Po jej ustawianiu stalnica jest blokowana hydraulicznie, dzięki czemu pozostaje stabilna w wybranej pozycji. Dodatkowo maszyna jest wyposażona w automatycznie regulowane dno bębna, wraz ze stalnicą. Dzięki temu odstęp między dnem bębna a nożami tnącymi jest stały, co zapewnia równomierny przepływ materiału niezależnie od stanu noży. To z kolei redukuje zużycie paliwa i ogranicza zużycie ostrzy.
Auto Fill kieruje sieczką
Nowe sieczkarnie Claas są wyposażone w system System Auto Fill do załadunku bocznego sieczki. Jego serce stanowi kamera wysokiej rozdzielczości umocowana przy tunelu wyrzutowym. Rejestruje ona w ruchu ciągłym podczas jazdy obrys przyczepy i automatycznie dopasowuje do nich, jak i do stanu załadunku kierunek wyrzutu sieczki. Nowością jest wspomaganie przy załadunku z tyłu, które ma zastosowanie w przypadku rozpoczynania pracy na polu lub rozdzielania powierzchni zbioru. Auto Fill minimalizuje straty w załadunku, znacznie odciążając operatorów sieczkarni i pojazdu transportującego sieczkę.
Terra Trac – 30 lat ochrony podłoża
Już 30 lat temu firma przedstawiła pierwszy seryjnie produkowany kombajn na gumowych gąsienicach. Koncepcja Terra Trac pojawiła się klika lat później w formie zbliżonej do dzisiejszej. Od tego czasu firma Claas stale rozwijała napędy kombajnu zbożowego Lexion. Dzięki niemu nacisk na podłoże maszyny mniejszy o 66% w porównaniu do rozwiązania z kołami, a operator mimo poruszania się maszyny na gąsienicach nie odczuwa dyskomfortu, dzięki zawieszeniu hydropneumatycznemu. Gąsienice ograniczają w znaczący sposób nacisk na glebę, co skutkuje zmniejszeniem kosztów prac związanych z kolejnymi uprawami.