Ursus C-380 i Zetor Major 80 - bliźniaki o różnych sercach
Od kilku miesięcy na naszym rynku dostępne są w sprzedaży dwa bardzo podobne do siebie ciągniki marek Zetor i Ursus o mocy 75 KM. Biorąc pod uwagę podstawowe podzespoły, to właściwie różnią się tylko silnikami. Na dodatek ich cena jest prawie identyczna.
Zetor Major z silnikiem Deutz na pokazie
Zetor Major 80 z silnikiem Deutz
Zetor Major to ciągnik znany naszym rolnikom. Nie tylko z powodów historycznych, kiedy to na polskim rynku ciagników dominowały marki Ursus i Zetor. Wprowadzony niedawno model o takiej nazwie szybko zyskał w naszym kraju popularność. W zeszłym roku rolnicy kupili 426 Majorów. Miały one rodzime zetorowskie silniki. Obecnie w ciągnikach Zetor Major montowane są silniki marki Deutz z normą emisji spalin Euro IIIB uzyskiwaną m.in. dzięki EGR-owi i katalizatorowi utleniającemu DOC. Jest to nowoczesna 4-cylindrowa turbodoładowana jednostka z systemem wtrysku paliwa common rail o pojemności 2,9 l, która elektronicznie może zostać ustawiona na moc 61 (Major 60) lub 75 KM (Major 80). Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy 1600 obr./min i wynosi 300 Nm.
Ursus C-380 z silnikiem Perkins
Nazwa Ursus C-380 również odwołuje się do minionej epoki, bo wpisuje się w rodzinę ciągników z powszechnie znanymi oznaczeniami. Produkowany od tego roku model jest jednak zupełną nowością na naszym rynku. Montowany jest w nim 4-cylindrowy turbodoładowany silnik marki Perkins o pojemności 4,4 l spełniający normę emisji spalin Euro IIIA. Moc tego ciągnika to 75 KM, a maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy 1400 obr./min. i wynosi 307 Nm. Układ paliwowy oparty jest na pompie wtryskowej.
Na podzespołach firmy Carraro
Opisując pozostałe główne podzespoły tych ciągników właściwie nie trzeba rozgraniczać, którego dotyczą, bo są identyczne i pochodzą od znanej firmy Carraro. Tylny most z TUZ-em, skrzynia biegów i przednia oś – to fundament, na którym zbudowano te ciągniki. Dlatego nie dziwi identyczne umiejscowienie dźwigni zmiany biegów, załączania i wyboru prędkości WOM, pedału blokady mechanizmu różnicowego, czy pokręteł regulacji czułości podnoszenia i opuszczania ramion tylnego TUZ.