Sprzedaż nowych ciągników w 2015 roku wyraźnie spadła
Dane na temat rynku ciągników rolniczych przygotowane na podstawie rejestracji w CEPiK przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych mówią o spadku sprzedaży nowych traktorów o 1932 sztuki – z poziomu 14 294 (2014 r.) do 12 362 szt. (2015 r.).
Jeszcze końcówka roku 2015 – słaba sprzedaż ciągników w grudniu – zapowiadała większy spadek i dlatego nastroje wśród dilerów i przedstawicielstw producentów były kiepskie. Tymczasem ogólne wyniki roku 2015 potwierdzają spadek zainteresowania nowymi ciągnikami, ale też nie można mówić o katastrofie. Oczywiście są przypadki marek, których istnienie na polskim rynku zaczyna stać pod znakiem zapytania, niemniej najbardziej znaczący gracze utrzymali swoje pozycje.
Marka | Rok 2014 | Rok 2015 | Zmiana rok do roku | |
w sztukach | w % | |||
NEW HOLLAND | 2566 | 2055 | -511 | -20% |
JOHN DEERE | 1833 | 1873 | 40 | +2% |
ZETOR | 1754 | 1658 | -96 | -5% |
DEUTZ-FAHR | 997 | 1136 | 139 | +14% |
KUBOTA | 1231 | 1095 | -136 | -11% |
CASE IH | 1182 | 940 | -242 | -20% |
CLAAS | 506 | 471 | -35 | -7% |
FARMTRAC TRACTORS EUROPE | 612 | 427 | -185 | -30% |
URSUS | 282 | 396 | 114 | +40% |
VALTRA | 388 | 383 | -5 | -1% |
MASSEY FERGUSON | 440 | 370 | -70 | -16% |
MC CORMICK | 314 | 175 | -139 | -44% |
FENDT | 247 | 162 | -85 | -34% |
LANDINI | 304 | 157 | -147 | -48% |
Na złą sytuację dla producentów ciągników w naszym kraju wpłynęły głównie czynniki niemal od nas niezależne. Niesprzyjająca wysokim cenom płodów rolnych sytuacja polityczno-gospodarcza w całej Unii Europejskiej przełożyła się na sytuację ekonomiczną polskich rolników. Do tego doszła niepewność co do terminu rozpoczęcia naboru na kolejne subsydia, a przede wszystkim dość radykalna zmiana kierunku pomocy poprzez program PROW. Wszystkie te czynniki razem miały wyraźny wpływ na decyzje rolników odnośnie do zakupu ciągników.
Kolejna obrona tytułu
Wciąż pozytywnie zaskakuje marka New Holland, która pomimo 20% spadku w 2015 r. liczby rejestracji nowych ciągników kolejny raz z rzędu została liderem sprzedaży tych maszyn w Polsce. Jako jedyna przekroczyła próg 2000 sztuk. Jak informuje New Holland,w ostatnich 7 latach, od kiedy marka ta zajmuje pierwsze miejsce wśród producentów ciągników rolniczych, sprzedała ich 19 256 sztuk. Podobnie jak w 2015 roku, tak i w poprzednich latach największym zainteresowaniem cieszyły się traktory New Holland z serii TD5 i T5, których sprzedano odpowiednio 5240 i 3163 sztuk.
- Dzięki przyjętej strategii słuchania klientów oraz odpowiadania na ich potrzeby marka New Holland po raz kolejny została liderem rynku w Polsce. Na bieżąco śledzimy sytuację rynkową w Polsce oraz badamy potrzeby obecnych i potencjalnych klientów. Rozwój produktów i poszerzanie gamy oferowanych maszyn pozwala dostosować się do oczekiwań polskich rolników. Nowoczesne rozwiązania mają na celu ulepszanie maszyn pod kątem ich wszechstronności i wydajności – mówi Tomasz Wieja, Marketing Manager New Holland. – Jednak szerokie portfolio to tylko połowa naszego sukcesu. W budowaniu przewagi konkurencyjnej niezwykle istotna jest sieć dystrybucji. Autoryzowani dealerzy odpowiadają nie tylko za profesjonalną obsługę w trakcie doboru i sprzedaży ciągników, ale również sieć serwisową. Dzięki temu maszyny New Holland można znaleźć w każdym zakątku Polski – dodaje Wieja.