John Deere swój pierwszy system prowadzenia automatycznego AutoTrac zaprezentował w 2002 r. Po 18 latach technologia ta ma szansę stać się powszechnie stosowaną za sprawą ciągników serii 5R i 6M, w których można ją obsługiwać z poziomu wyświetlacza PDU+ zamontowanego na prawym słupku narożnym kabiny.
Do tego systemu kierowania automatycznego nie jest potrzebna aktywacja, a cena katalogowa tego rozwiązania to 22 740 zł netto (przy zakupie nowego ciągnika jako jego elementu wyposażenia). Tyle trzeba dopłacić do traktora, którym bez trzymania kierownicy można będzie pracować z dokładnością +/‒ 15 cm, czyli w ramach bezpłatnego sygnału oferowanego przez koncern John Deere pod nazwą SF1.
Zaczęło się od GPS
Początki AutoTrac związane są nierozłącznie z GPS, czyli systemem stworzonym przez USA, który do dzisiaj jest synonimem nawigacji satelitarnej, chociaż działa już kilka innych takich jak m.in.: europejski Galileo, rosyjski Glonass czy chiński Beidou. Obecnie AutoTrac korzysta z satelitów systemów: GPS i Glonass. Pozwala na to najnowszy odbiornik StarFire 6000 czwartej generacji, który śledzi sygnał korekcyjny z trzech satelitów jednocześnie, oferując trzy razy większe pokrycie w porównaniu z sygnałem odbiorników poprzednich generacji. Pierwszy odbiornik StarFire zaprezentowano w 2001 r., a kolejny z oznaczeniem iTC 3 lata później. – Wprowadzenie w 2004 roku odbiornika satelitarnego StarFire iTC ugruntowało pozycję John Deere jako branżowego lidera w dziedzinie automatycznego prowadzenia maszyny i rolnictwa precyzyjnego. Znana, znajdująca się na kabinie żółta kopuła obsługująca szereg precyzyjnych aplikacji globalnego systemu pozycjonowania satelitarnego (GNSS) na stałe wpisała się w design zielono-żółtych ciągników John Deere– mówi Karol Zgierski z John Deere Polska. Odbiornik trzeciej generacji o nazwie StarFire 3000 ujrzał światło dzienne w 2010 r., a najnowszy serii 6000 oferowany jest od 2016 r.
Producent z logo skaczącego jelenia ujawnił szczegóły nowej flagowej rodziny kombajnów zbożowych. Seria X9 będzie składać się z dwóch modeli: X9 1000 i X9 1100. To odpowiednio maszyny o przepustowości klasy 10 oraz 11. Są one...
Przypominamy, że sygnał SF3 pozwala pracować z dokładnością +/‒ 3 cm oraz zapewnia powtarzalność przez 9 miesięcy, co pozwala wykonywać przejazdy w trakcie sezonu wegetacyjnego po tych samych liniach prowadzenia (śladach). Pomimo wprowadzenia odbiornika StarFire 6000 zintegrowanego z dachem ciągnika serii 7R lub 8R, w dalszym ciągu jest jednak możliwość zamówienia jego wersji standardowej.
SF1 działający bez aktywacji
Podstawową wersją sygnału obsługiwanego przez odbiorniki StarFire 6000 jest jednak wspomniany we wstępie SF1, który pozwala na wykonywanie prac z dokładnością +/‒ 15 cm. Do tej pory, aby z niego korzystać w ramach rozwiązania fabrycznego należało nie tylko posiadać ciągnik z przygotowaniem AutoTrac (układ wspomagania kierownicy z elektrozaworami, czujnik kąta skrętu kół, okablowanie), odbiornik StarFire 6000 oraz jeden z wyświetlaczy czwartej generacji, ale i wykupić u dilera John Deere aktywację AutoTrac kosztującą kilkanaście tysięcy złotych netto. Podkreślmy, dotyczyło to obsługi systemu AutoTrac z poziomu wyświetlaczy zintegrowanych z ciągnikiem CommandCenter 4200 (przekątna 22 cm) lub 4600 (przekątna 26 cm) oraz ich odpowiedników z możliwością przenoszenia pomiędzy pojazdami ‒ 4240 i 4640.