Fendt 1000 Vario. Majstersztyk w konstrukcji ciągników rolniczych
Fendt wyjaśnia powód wprowadzenia tak potężnej konstrukcji brakiem tradycyjnego ciągnika w zakresie mocy między 400, a 500 KM. Przedstawiciele producenta zaznaczają też, iż koncepcja serii 1000 Vario powstała na podstawie zapotrzebowania z rynku ciągników tradycyjnych o wadze minimalnej zaczynającej się od niecałych 15 t.
Część traktorów przegubowych nie może być używana na drogach, ponieważ przekraczają szerokość 3 m. Dlatego kolejnym założeniem konstruktorów z Marktoberdorf w Bawarii było, aby seria 1000 stała się ciągnikiem globalnym. Globalnym, czyli spełniającym wymagania pod względem mocy i trakcji, ale też na tyle kompaktowym, aby w każdej szerokości geograficznej, a szczególnie w Europie i USA, Fendt 1000 Vario mógł pojawić się na drodze i szybko został dostrzeżony, nie tylko ze względu na swoje rozmiary. Najmocniejszy model w tej serii, Fendt 1050 Vario, jest nominowany do nagrody Tractor of the Year 2016, czyli Ciągnika Roku 2016. Jego produkcja seryjna rozpocznie się jeszcze w tym roku, ale dilerzy poza Niemcami i pewnie Francją pierwsze egzemplarze będą mogli dostarczyć w połowie roku 2016. Jednak już w tym roku Fendt 1050 Vario, który jest nominowany, może otrzymać tytuł Ciągnika Roku 2016. Wszystko rozstrzygnie się w listopadzie 2015 podczas targów Agritechnica 2015.
MAN powraca
Fendt, który zrezygnował z silników MAN w 2002 r., przechodząc w dużych ciągnikach na silniki Deutz, wrócił do tego producenta. W serii 1000 Vario pod maskami wszystkich czterech modeli pracuje silnik MAN D2676 o pojemności 12,4 l. Ta sześciocylindrowa, turbodoładowana jednostka napędowa ma zachowaną dość specyficzną cechę. Mianowicie jej zakres obrotów od jałowych do nominalnych wynosi od 650 do 1700 obr./min. Ponadto maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od 1100 obr./min. Maksymalny moment obrotowy w największym modelu 1050 wynosi niebagatelne 2400 Nm. Taka charakterystyka, jak zapewnia Fendt, pozwala ciągnikowi jechać z prędkością 40 km/h przy zaledwie 950 obr./min, 50 km/h przy 1200 obr./min, a 60 km/h przy 1450 obr./min.
W przypadku Fendta 1000 Vario sześciocylindrowa jednostka korzysta z układu wtryskowego common rail i elektroniki Bosch EDC17. Spełnienie norm czystości spalin na poziomie Euro IV umożliwiają zewnętrzna recyrkulacja spalin oraz układ SCR. Producent z Marktoberdorf zaznacza, iż spełnienie wysokich wymagań pod względem czystości spalin normy Euro IV w ciągnikach serii Fendt 1000 Vario odbywa się bez udziału filtra sadzy – DPF, a nawet katalizatora DOC.
Jednym z najciekawszych rozwiązań przy silniku jest jego układ chłodzenia. Jest on nazwany przez producenta CAS (Concentric Air System), czyli koncentryczny układ chłodzenia. Koncentryczny, bo umieszczony przed pakietem chłodnic wentylator jest z nimi połączony rozszerzającą się obudową. Według producenta z Marktoberdorf napędzany hydraulicznie wentylator może mieć zaledwie 2 mm odstępu między końcówkami łopat a obudową. Nie wpływają na jego ruchy zmiany prędkości paska napędowego. Ponadto prędkość obrotową można bezstopniowo regulować, co wykorzystali konstruktorzy, dopasowując obroty wentylatora do obciążenia silnika. Ponadto nie ma problemu z natychmiastową zmianą kierunku obrotów, aby wydmuchać zanieczyszczenia zgromadzone na siatce maski ciągnika.
Cały artykuł przeczytasz w RPT 10/2015. ZAPRENUMERUJ