Claas Xerion 5000 w teście RPT
Xerion 5000 to największy kołowy ciągnik firmy Claas, który ma konstrukcję ramową. Wyróżniają go cztery równe koła o średnicy opon 216 cm i centralnie umieszczona kabina. Dostarczony do naszego testu Xerion był wyposażony w ogumienie 900/60R42 i przedni TUZ. Ponadto miał zamontowane obciążniki, zarówno z przodu, jak i nad tylną osią.
Claas Xerion 5000 jest wyposażony w silnik OM 471 LA ze stajni Mercedesa. Ten sześciocylindrowy motor ma pojemność 12,8 l i moc znamionową 520 KM, przy obrotach znamionowych 1900 na minutę. Moc maksymalna silnika testowanego przez nas Xeriona, według danych producenta, wynosi 530 KM, a maksymalny moment obrotowy 2450 Nm.
Ta bardzo duża moc nie dałaby się łatwo okiełznać bez systemów wspomagających. Dlatego Claas wprowadził układy zarządzania mocą i przeniesieniem napędu na koła – Claas Power Systems (CPS). Dzięki ich zastosowaniu silnik ciągnika generuje wyższą moc dopiero wtedy, kiedy jest ona pożądana. Oznacza to m.in., że cały czas silnik i bezstopniowa przekładnia ZF Eccom 5.0. o nazwie Cmatic współpracują ze sobą, aby utrzymać m.in. zadaną prędkość pracy oraz jak najniższe obroty silnika, co pozwala na oszczędności paliwa. Ciągnik, na dostarczonych kołach z oponami Trelleborg miał szerokość 3,3 m.