Trudna sytuacja w rolnictwie odbija się na zakupach maszyn
O 12,5 procent spadła w pierwszym półroczu tego roku liczba rejestracji nowych ciągników rolniczych w stosunku do analogicznego okresu roku 2022. Jeśli chodzi o przyczepy, spadek rok do roku wynosi 26,4 proc. Wzrosty zanotowano natomiast w przypadku maszyn używanych.
Nowych ciągników w pierwszych sześciu miesiącach br. zarejestrowano 4900, czyli o 698 szt. mniej niż w tym okresie roku 2022. Zaś nowych przyczep w ciągu całego pierwszego półrocza zarejestrowano 3252, a więc o 1168 szt. mniej niż rok wcześniej.
Ciągniki i przyczepy na coraz bardziej stromych zjazdach
Widać spadkowy trend
Jak wskazuje podająca te dane Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR), liczba rejestracji nowych maszyn rolniczych za sam czerwiec także potwierdza spadkowy trend. 768 szt. zarejestrowanych wówczas nowych ciągników to 10 szt. mniej niż przed miesiącem, a jednocześnie to drugi najgorszy wynik w tym roku (gorzej było tylko w styczniu). W stosunku do czerwca 2022 jest o 160 rejestracji mniej, a do czerwca 2021 roku - aż o 469 szt. mniej.
W segmencie przyczep szósty miesiąc br. przyniósł co prawda pod względem rejestracji najlepszy wynik w tym roku - 647 szt., jednak porównując go do zeszłych lat, widać spadek. W stosunku bowiem do czerwca 2022 to o 166 szt. mniej, a do czerwca 2021 – o 360 szt. mniej.
Kryzys nie pomaga
„Nabywcy nowych maszyn rolniczych z coraz większym dystansem planują swoje inwestycje w sprzęt, biorąc pod uwagę głównie to, co dziś miejsce ma w branży rolno-spożywczej, a także ogólną sytuację ekonomiczną” - powiedział cytowany w komunikacie PIGMiUR Michał Spaczyński, wiceprezes Izby.
Jak dodał, na podejście potencjalnych użytkowników nowych maszyn wpływ może mieć np. ostatni kryzys zbożowy i wynikająca z niego niepewność na rynku.
„Trudno dziś o gwarancję powodzenia działań wśród przedsiębiorców rolnych, tym bardziej, że brak jest dla nich ewidentnie długofalowej wizji wsparcia ze strony państwa. Mamy bowiem do czynienia jedynie z działaniami doraźnymi, bez wystarczającej dbałości o tych, na których barkach spoczywa rozwój gospodarki rolno spożywczej” – zwrócił uwagę Michał Spaczyński.
Najpopularniejsze marki
Z danych PIGMiUR wynika, że wśród najpopularniejszych marek nowych ciągników są: John Deere (854, czyli o 96 szt. więcej niż przed rokiem, udziały tej marki na koniec czerwca to 17,4 proc. - o 3,9 punktu procentowego więcej niż rok wcześniej), New Holland (775, o 176 szt. mniej niż w 2022 roku, udziały tej marki to 15,8 proc.) czy Kubota (553, o 21 szt. więcej niż przed rokiem, z udziałami 11,3 proc.).
Nowy prezes PIGMiUR
Najpopularniejszą marką nowych przyczep rolniczych jest zaś Pronar (1120 szt., o 585 szt. mniej niż przed rokiem), następnie uplasowały się MetalFach (365, z udziałami 11,2 proc.) i Metaltech (8,4proc. udziałów rynkowych i 273 szt.).
Biorąc pod uwagę regiony, zarówno w segmencie nowych przyczep, jak i ciągników liderami w rejestracji są Mazowsze i Wielkopolska.
Używane ze wzrostem
Na rynku maszyn używanych PIGMiUR, na koniec czerwca 2023 roku, zanotował 12 114 szt. zarejestrowanych ciągników. To o 1322 szt. więcej niż w tym samym okresie 2022 roku. Wzrost wynosi tu 12,2 proc.
„Z przyczepami sytuacja jest podobna. W okresie styczeń-czerwiec zarejestrowano ich 3341 szt. To o 321 szt. więcej niż przed rokiem. Oznacza to, że obecnie Izba notuje tu wzrost o 10,6 proc.” – brzmi komunikat PIGMiUR.
„Pomimo obiektywnych trudności, polski producent rolny pozostaje aktywny i ma na uwadze rozwój, dlatego pozwala sobie na takie zakupy sprzętu, na jakie go w obecnej sytuacji stać” - tłumaczy większe zainteresowanie rejestracjami maszyn używanych Michał Spaczyński.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś