Przetwórstwo coraz ważniejsze dla producentów jaj
Na rynku jaj w Polsce coraz większe znaczenie ma sektor przetwórczy. Ten obserwowany od kilku lat trend systematycznie rośnie w siłę - wynika z obserwacji i analiz Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.
Bieżący okres, czyli czas między połową września a połową grudnia, tradycyjnie charakteryzuje się największym w roku zapotrzebowaniem przemysłu przetwórczego na jaja. To sprawia, że rośnie popyt na jaja oraz ich ceny hurtowe.
Ptasia grypa jest już w Chinach, ale także w Europie
- W ostatnich trzech latach statystyki wielkości polskiego eksportu produktów przetwórstwa jaj mogły wprawiać w zdumienie. W 2016 roku wywóz wzrósł o 30 proc., w kolejnym aż o 59 proc. Tak duża dynamika roczna wzrostu sprzedaży zagranicznej dotyczyła produktów z całych jaj i żółtek w różnej formie przetworzenia. Tradycyjnie już, w dostawach z Polski dominowały świeże przetwory właśnie z całych jaj i żółtka, przy czym dużo więcej zaczęliśmy wysyłać proszku jajecznego i żółtek suszonych - mówi Katarzyna Gawrońska, Główny Specjalista KIPDiP.
Tegoroczne dane - jak do tej pory - pokazują nieco niższą sprzedaż dotychczasowych gwiazd eksportowych, czyli świeżych produktów z całych jaj i płynnych żółtek, które są kluczowe w wymianie wewnątrzwspólnotowej, a na które był rekordowy popyt w 2017 roku. Silna tendencja wzrostu eksportu utrzymuje się nadal w przypadku proszku jajecznego.
Obserwowany zwrot branży jajecznej w kierunku przetwórstwa jest - zdaniem ekspertki - koniecznością. - Polska na tle Europy jest krajem dość szczególnym. Szacujemy, że o ile w UE samowystarczalność w produkcji jaj wynosi około 102-104 proc., o tyle w Polsce ta wartość to nawet około 150 proc. Oznacza to, że około jedna trzecia musi zostać wyeksportowana. To czy ów wywóz będzie dotyczył jaj w skorupkach czy produktów przetwórstwa jaj ma już drugorzędne znaczenie - twierdzi Gawrońska.
12 października przypada Światowy Dzień Jaja. To promocja spożywania jaj, organizowana od 1996 roku, zawsze w drugi piątek października. Zaangażowani są w nią producenci jaj i przetworów, organizacje branżowe oraz firmy zajmujące się pakowaniem i dystrybucją tych produktów. Pomysłodawcą i koordynatorem tych obchodów jest Międzynarodowa Komisja ds. Jaj.