Stracimy miliony z Unii na promocję żywności?
Propozycje uregulowań dotyczących promocji polskiej żywności są już w Sejmie i do końca roku ustawa powinna ujrzeć światło dzienne. Eksperci przekonują jednak, że diabeł tkwi w szczegółach i trzeba dokładnie przyjrzeć się proponowanym rozwiązaniom.
Sławomir Izdebski, szef Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych przekonuje, że rolnicy często są zdania, że środki z funduszy, wspierają obcych kapitalistów.
Rząd za ułatwieniem sprzedaży żywności przez rolników
- Ten projekt zakłada wprowadzenie nowego znaku pod nazwą polski produkt, który będzie wykorzystywany tylko do naszych produktów. To się wiąże również z funduszami na promocję - mówi gość Programu Pierwszego Polskiego Radia.
Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności uważa z kolei, że nowe rozwiązania wyglądają logicznie i atrakcyjnie, ale wymagają rzetelnej analizy, by uniknąć wpadek.
- Fundusze z UE są dużo większe niż fundusze promocji, które miały być koniecznym wkładem do otrzymania większych pieniędzy. Jeśli okaże się, że za mocno podkręciliśmy śrubę w kwestii pochodzenia surowca i stracimy dostęp do wielomiliardowych funduszy, to takie rozwiązanie nie powinno być stosowane - podkreśla ekspert. I dodaje, że przeszkodą we wprowadzaniu w życie nowych uregulowań może być brak rodzimego surowca, a konkretnie mięsa wieprzowego.
Izdebski uważa natomiast, że proponowane rozwiązania mają doprowadzić do zaprzestania importu prosiąt, odbudowy pogłowia trzody chlewnej w Polsce i zapełnienia półek sklepowych rodzimą wieprzowiną.
- Jeśli chodzi o pochodzenie surowca, to najlepiej wprowadzić okresy przejściowe. Unia bardzo dużo pieniędzy przeznacza na promocję żywność i byłoby niekorzystne jeśli byśmy sobie tą ustawą odcięli dostęp do tych pieniędzy - kończy gość radiowej Jedynki.
Propozycje uregulowań dotyczących promocji polskiej żywności są już w Sejmie. Do końca roku nowa ustawa powinna ujrzeć światło dzienne.
Źródło: Program Pierwszy Polskiego Radia