Posłowie chcą zwolnić pośredników z zabezpieczenia akcyzowego
Do podkomisji został skierowany w czwartek projekt autorstwa klubu Kukiz'15 nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Zawiera on propozycję zwolnienia z tzw. zabezpieczenia akcyzowego niektórych pośredników w obrocie tytoniem.
Projekt trafił do Sejmu 15 lutego br., 9 marca został skierowany do pierwszego czytania. W czwartek zajmowały się nim dwie sejmowe komisje: finansów publicznych oraz rolnictwa.
Nowelizacja ma na celu umożliwienie funkcjonowania małym i średnim podmiotom pośredniczącym w obrocie tytoniem. Obecnie obowiązujące przepisy nałożyły w ogromnej wysokości zabezpieczenie akcyzowe - tłumaczył Jarosław Sachajko (Kukiz'15).
Kontrowersyjny projekt noweli ustawy o podatku akcyzowym w Sejmie
W myśl projektu klubu Kukiz'15, naczelnik urzędu celnego będzie mógł zwolnić podmiot pośredniczący od zabezpieczenia akcyzowego jeśli podmiot ten: ma swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju; zawarł umowy z producentami suszu tytoniowego na dostarczenie co najmniej 100 ton suszu tytoniowego ze zbiorów roku poprzedzającego rok, w którym pośredniczący podmiot tytoniowy ubiega się o to zwolnienie.
Ponadto także jeśli posiada odpowiednią infrastrukturę do przechowywania suszu tytoniowego; prowadzi działalność w zakresie przetwarzania tytoniu co najmniej od roku; jego sytuacja finansowa i posiadany majątek zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych.
Sachajko wniósł do projektu autopoprawki. Pierwsza dotyczy obowiązku zawarcia umowy między plantatorem, a podmiotem pośredniczącym, druga mówi o tym, że firma pośrednicząca przed 30 marca 2016 r. musiała posiadać status podmiotu pośredniczącego przez co najmniej rok - wyliczał poseł.
Europosłowie chcą zakończenia współpracy z koncernami tytoniowymi
Poprawka trzecia - to przepis, że podmiot nie może mieć zaległości celnych czy niezapłaconych podatków, ZUS itp,. i nie jest prowadzone wobec niego postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe.
Poprawka czwarta nakłada obowiązek zawarcia przez podmiot pośredniczący umowy w terminie nie później niż 14 dni od dnia wejścia ustawy, kolejna - dopuszcza możliwość zabezpieczenia w postaci założenia hipoteki na nieruchomościach.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, większość wśród pośredniczących podmiotów tytoniowych to mali i średni polscy przedsiębiorcy. Określenie minimalnej kwoty zabezpieczenia akcyzowego, które muszą złożyć pośredniczące podmioty tytoniowe, na tak wysokim poziomie, spowoduje wycofanie się z prowadzenia działalności w tym zakresie przez wiele podmiotów gospodarczych.
Posłowie: brak projektu ustawy tytoniowej zagrożeniem dla branży
Tytoń w Polsce jest uprawiany w bardzo dużej ilości gospodarstw rolnych, najwięcej we wschodniej części Polski.
Wiele gospodarstw rolnych od bardzo wielu lat specjalizuje się w uprawie tytoniu; jego uprawa i sprzedaż stanowi jedyne źródło utrzymania dla plantatorów tytoniu, osób zatrudnianych w takich gospodarstwach oraz ich rodzin.
Posłowie zwracali uwagę, że zmiany w przepisach mogą spowodować zwiększenie szarej strefy w obrocie tytoniem. Dlatego konieczna jest opinia ministra finansów na ten temat.
Branża tytoniowa pod presją. Dyrektywa przyniesie wiele zmian
Wobec różnych wątpliwości przewodniczący komisji finansów Andrzej Jaworski (PiS) zgłosił wniosek o powołanie podkomisji.
Marek Sawicki (PSL) zaproponował, by ustawę od razu procedować na komisji, a Artur Dunin (PO) wnioskował o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.
W rezultacie głosowania powołana został 9 osobowa podkomisja.