Jednolity znak dla promowanych produktów rolnych
Resort rolnictwa proponuje ustanowienie jednolitego dla wszystkich branż znaku informującego, że promocja danego produktu jest finansowana z funduszy promocji. Projekt rozporządzenia w tej sprawie trafił do konsultacji publicznych.
"Mając na uwadze bieżącą sytuację na rynku produktów rolno-spożywczych oraz oczekiwania poszczególnych branż, konieczne jest pilne podjęcie działań zmierzających do ujednolicenia formy informowania o działaniach realizowanych ze środków funduszy promocji (wspólny znak graficzny)." - informują autorzy projektu.
Jest to projekt nowelizacji rozporządzenia ministra rolnictwa w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.
Słonecznik ma być włączony do Funduszu Promocji Roślin Oleistych
Dziesięć funduszy
Jak czytamy w uzasadnieniu, "proponowane w tym projekcie przepisy określają sposób informowania o sfinansowaniu danego zadania ze środków funduszy promocji, tj. obligatoryjnie - w sposób czytelny i wyraźny, w postaci znaku graficznego na wszystkich materiałach sporządzonych w związku z realizacją zadania, w tym przekazach audiowizualnych".
Znak ma kształt kulisty, jest w kolorach zielonym, czerwonym, żółtym i białym z napisem #fundusze promocji.
Fundusze promocji działają na podstawie ustawy z 2009 r. Jest ich obecnie 10. Są to: Fundusz Promocji Mleka; Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego; Fundusz Promocji Mięsa Wołowego; Fundusz Promocji Mięsa Końskiego; Fundusz Promocji Mięsa Owczego; Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych; Fundusz Promocji Owoców i Warzyw; Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego; Fundusz Promocji Ryb; Fundusz Promocji Roślin Oleistych (wprowadzony z dniem 1 sierpnia 2019 r.).
Fundusze promocji zostały utworzone w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji produktów rolno-spożywczych.
Rusza kampania Kupuj Świadomie Produkt Polski
Budżety z wpłat
Funduszami administruje KOWR, który tez obsługuje rachunki bankowe poszczególnych funduszy. O wydatkowaniu zgromadzonych przez dany fundusz środki decyduje komisja zarządzającą składającą się z 9 członków.
Środki funduszu powstają z wpłat od sprzedaży produktów rolnych. Do wpłat na Fundusz Promocji Mleka są obowiązane pierwsze podmioty skupujące w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego przez nie kilograma mleka, natomiast wpłaty na pozostałe fundusze promocji naliczane są w wysokości 0,1 proc. wartości od sprzedaży żywych świń, bydła, koni, owiec, drobiu, ryb, zboża owoców i warzyw.
Fundusze promocji dysponują rocznie kwotą kilkudziesięciu milionów złotych. Mogą one np. wspierać udział w targach lub wystawach, prowadzić kampanie promujące dane produkty, dofinansowywać szkolenia czy wydawać broszury lub też organizować pikniki.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś