Ustawa o administracji podatkowej z poślizgiem
Nie od 1 stycznia, tylko od 1 lipca 2016 roku miałaby wejść w życie ustawa o administracji podatkowej - zakłada projekt noweli tej ustawy, złożony w Sejmie przez posłów PiS.
Andrzej Szlachta, sprawozdawca projektu powiedział PAP, że przyczyną ten inicjatywy jest nieprzygotowanie administracji skarbowej do przejęcia nowych, zapisanych w ustawie zadań. - Proces przygotowania urzędników do przejęcia nowych zadań nie jest jeszcze zakończony, więc uznaliśmy, że należy wydłużyć vacatio legis ustawy - stwierdził.
Dodał, że chodzi zwłaszcza o działalność centrów obsługi podatnika, które muszą być dobrze przygotowane do służenia wszechstronną pomocą dla podatników. Jednak wobec istnienia bardzo wielu różnych interpretacji podatkowych, przygotowanie takich centrów nie jest sprawą prostą.

Podatek bankowy już w Sejmie
Poseł PiS zaznaczył, że na razie nie jest planowana głębsza nowelizacja ustawy o administracji podatkowej.
Ustawa uchwalona została w lipcu. Jednym z najważniejszych wprowadzanych przez nią rozwiązań jest utworzenie funkcji tzw. asystenta podatkowego, którzy mają pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności.
Doradztwo ma objąć m.in. pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg itp. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.
Oprócz nowego określenia zadań i organizacji administracji podatkowej ustawa wprowadza też system obsługi i wsparcia podatnika. Do tych zadań przekierowana ma zostać część pracowników, zastosowanie znajdą też narzędzia informatyczne.
Utworzone zostaną centra obsługi podatnika, w których niezależnie od właściwości miejscowej organu podatkowego, pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.
Ma być stworzone specjalne narzędzie informatyczne - Centralny Rejestr Danych Podatkowych, który ma umożliwić wymianę informacji bezpośrednio między urzędami i obsługę podatników niezależnie od ich miejsca zamieszkania.
Stworzenie elektronicznej bazy wiedzy administracji podatkowej ma zapewnić dostęp do jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej. Do zadań administracji podatkowej ma też należeć pobór niepodatkowych należności budżetu, w tym mandatów.