Nufarm z rozmachem wchodzi na polski rynek
Firma F&N Agro Polska ogłosiła właśnie na trwającej konferencji prasowej, iż od 1 listopada 2015 roku jest częścią międzynarodowej Grupy Nufarm. Jednocześnie F&N Agro Polska zmienia nazwę i przekształca się w Nufarm Polska.
Pozycję i cele firmy Nufarm Europe zaprezentował Hugo Schweers, Executive General Manager Nufarm Europe.
- Wyobraźnia rządzi światem - powitał zebranych Hugo Schweers. - Polska staje się ważnym punktem na rolniczej mapie Europy, a nowinki technologiczne są częścią tego rolnictwa.
Jak zauważył, 50% społeczeństw mieszka w miastach a trend jest stale rosnący. Możliwości wytwórcze pożywienia zmniejszają się systematycznie. Nie bez wpływu na sektor rolnictwa pozostają też zmiany klimatu.
- Aktualnie na świecie spożywa się 300 mln t żywności, a liczby te rosną do szacunkowych 450 mln ton. To my musimy sprawić, aby ci ludzie byli nakarmieni - teraz i za 25 lat. Bardzo się cieszę, że Polska może odegrać znaczną rolę w tym procesie produkcyjnym; tak w Polsce, jak i na świecie - dodał.
Korzenie Firmy Nufarm sięgają do Australii, do roku 1957. Jednak globalna ekspansja zaczęła nabierać rozmachu w latach 90. ubiegłego wieku i na początku lat 2000. Lata ostatnie to ciągły rozwój w segmencie ochrony upraw i nasion specjalistycznych.
Nufarm prowadzi działalność produkcyjną i dystrybucyjną w całej Australii, Nowej Zelandii, Azji, obu Amerykach i Europie.
- Tę pracę wykonujemy w ponad 110 krajach na całym świecie. Bardzo się cieszymy, że do grona krajów, które otrzymują od nas pełną gamę produktów i usług dołączy również Polska - powiedział Hugo Schweers.
- Na świecie mamy zarejestrowane 270 substancji aktywnych, co pozwala na stworzenie 3800 produktów będących w naszej globalnej ofercie.
Dodał, że dla Nufarm ważna jest współpraca z japońską firmą Sumitomo; relacje obu firm są silne. Sumitomo posiada 23% udziału w Nufarm, będąc największym udziałowcem. - A Sumitomo to duży gracz światowy, którego produkty są również dostępne dla Nufarm - podkreślił Schweers.
Wyniki finansowe Grupy Nufarm, osiągane od jesieni 2014 do dzisiaj, to przychód na poziomie 1,8 mld euro (w skali globalnej), 18% wzrost EBIT, kapitał roboczy netto 35%.
Główne segmenty, w których Nufarm skupia swoją działalność, to zboża, kukurydza, uprawy specjalne, użytki zielone, zaprawy nasienne i non-crop sektor (kolej, przemysłowe tereny postindustrialne), oferując tu sprawdzone środki ochrony roślin, innowacyjne rozwiązania i wparcie techniczne. W sprzedaży najsilniejszą gałęzią są herbicydy stanowiące 1,1 mld euro (68%). Kolejną grupą są fungicydy 180 mln euro (11%), biostymulatory i regulatory to kolejne 10% oraz 11% udziału światowego w insektycydach.
Produkcja i sprzedaż odbywa się w 5 tzw. regionach globalnych:
- Europa 21%
- Australia/Nowa Zelandia 23%
- Ameryka Południowa 27%
- Ameryka Północna 23%
- Azja 6%
- Jako Nufarm, nie mamy swoich laboratoriów. Opracowujemy swoje produkty w oparciu o nieopatentowane substancje. Produkty te rozwijają się o 6,6% rok do roku. Substancje innowacyjne dają wzrost ok 2,3% rocznie.
Skupiamy się na poszukiwaniu generyków - wyjaśniał dyrektor Schweers. I dodał - Z racjji zmian wewnętrznych i współpracy z Sumitomo, chcemy do 2020 roku wejść na rynek produktów spersonalizowanych.
Łączna wartość sprzedaży w segmencie ochrony roślin w 2015 roku zamyka się kwotą 544,8 mld $, co plasuje Grupę Nufarm w 10. największych firm agrochemicznych na świecie. A rynek europejski firma Nufarm szacuje na 13,5 mld euro.
Nufarm ma w Europie trzy zakłady produkcyjne. Największy mieści się w Wyke (UK), pozostałe w Gaillon (Francja) i Linz (Austrii) .
- Ten ostatni jest najważniejszy z punktu widzenia Polski - uważa Schweers. - We szystkich lokalizacjach zajmujemy się tworzeniem mieszanin, formulacji, pakowaniem i dystrybucją. Właśnie po to, by rozszerzyć naszą działalność na Polskę, powstaje Nufarm Polska.
Polski rynek, według dyrektora Nufarm Europe ma niesamowity potencjał. Główne segmenty stanowią tu zboża, kukurydza i rzepak. W najbliższym czasie Schweers prognozuje dwukrotny wzrost rynku zbóż, rynek kukurydzy o 2,1 raza i rzepaku o 2,2 raza. Rynek środków ochrony roślin, podobnie jak w Europie wschodniej w 80% stanowić będą generyki, a w 20% substancje innowacyjne.
- Całe F&N Agro przechodzi do Nufarm - wyjaśnia dr Manfred Weiser, General Manager Nufarm Polska. - Szukanie oszczędności będzie dotyczyło Polski w marginalnym stopniu. Dzieje się tak z uwagi na duży potencjał wzrostu w naszym kraju.
Struktura organizacyjna Nufarm w Polsce jest dość tradycyjna. Dyrektorem zarządzającym jest dr Manfred Weiser. Kolejnym poziomem w strukturze są dyrektor finansowy, dział rejestracji, dział sprzedaży, oraz dział marketingu.
- W związku ze zmianami nie będziemy dydtrybuowali produktów firmy FMC, jak np. produkt Fury. A te, które zostały wycofane z oferty zastąpimy nowymi produktami, których do tej pory nie posiadaliśmy. Widzimy duży potencjał w segmencie fungicydów zbożowych oraz regulatorów wzrostu zbóż. Planujemy wprowadzać 4-5 produktów rocznie, co przełoży się na systematyczny wzrost udziału w rynku. Naszym celem jest uzysyskanie 5% udziału. Planujemy również dalszy rozwój sprzedaży nasion kukurydzy, rzepaku. Ważnym segmentem są nawozy dolistne, które będziamy również rozwijać - dodał na zakonczenie Manfred Weiser.
Wśród zarejestrowanych, znanych środków produkowanych i/lub sprzedawanych przez firmę Nufarm w Europie można wymienić:
- Kyleo (glifosat + 2,4 D)
- Nuprid 600 FS (imidacloprid)
- Cyclops (bromoxynil + DFF)
- Alliance Super (MSM+DFF+florasulam)
- Carmina max (CTU+DFF)
- Zeagran Ultimate (Terb+Brom)
- Kaiso Sorbie (Lambda-Cyhalothrin)
- Mystic Pro (Teb+ PC)
- Tazer (AZ)
- Clementgros Plus (Mecoprop-P)
W fazie badań i rejstracji znajdują się:
- Nagano (herbicyd kukurydziany)
- Kideka (herbicyd kukurydziany)
- Ubika (herbicyd kukurydziany)
- Camposan (regulator wzrostu)
- oraz dwie nowe marki - fungicyd do rzepaku i fugicyd zbożowy.