Więcej zboża w portach. Wzrost przeładunków w Szczecinie i Świnoujściu
Porty w Szczecinie i Świnoujściu w ciągu czterech miesięcy tego roku przeładowały o 10 proc. więcej towarów niż w analogicznym okresie 2016 r. Największy wzrost dotyczył przeładunku paliw - o ponad 123 proc. - oraz rudy żelaza - o 50 proc.
- Od początku roku odnotowujemy wzrost przeładunków, który obecnie wynosi ponad 8,5 mln ton towarów - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Dzięki modernizacji portu będzie można eksportować więcej zbóż
W okresie od stycznia do kwietnia br. porty odnotowały ponad 123-proc. wzrost przeładunku paliwa, co jest związane z regularnymi i coraz częstszymi dostawami błękitnego paliwa do gazoportu w Świnoujściu.
- Wzrost przeładunków rudy żelaza to efekt przeładunku materiału z pięciu dużych statków, które przybyły do portu w Świnoujściu w ciągu ostatniego miesiąca. Jako port jesteśmy uzależnieni od zapotrzebowania hut na południu Europy, przede wszystkim z Czech i Słowacji - tłumaczyła. Jak przyznała, ruda żelaza obok węgla to towary, których przeładunki w ostatnich latach spadały.
Odnotowano również wzrost o 11 proc. przeładunku kontenerów oraz o 3 proc. - drobnicy promowej.
Przeładują więcej zbóż i pasz. Port w Gdynia czeka rozbudowa
Z kolei węgla przeładowano mniej o ponad 43 proc. Woźniak-Lewandowska zaznaczyła, że w portach w Szczecinie i Świnoujściu jest tendencja stała od dwóch lat. Na wyniki portów w segmencie węgla wpływają armatorzy, którzy wybierają trójmiejskie porty.
Porty szacują, że roczny wolumen przeładunków za 2017 r. powinien być większy do ubiegłego roku i przekroczyć 25 mln ton towarów.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne.
Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś