Przeładują więcej zbóż i pasz. Port w Gdynia czeka rozbudowa
W 2018 r. do portu w Gdyni będą mogły wpływać statki o dł. do 400 m, dużo większe niż obecnie. Ma to umożliwić budowa nowej tzw. obrotnicy. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć w tym roku. Niedługo mają być otwarte oferty firm zainteresowanych budową.
Aktualnie do gdyńskiego portu mogą wpływać statki o maksymalnej długości ok. 320-330 metrów (masowce) i ok. 240 m (kontenerowce). Urządzenie portowe, jakim jest obrotnica, pozwala na obrócenie jednostki przed wejściem do portu.
W porcie w Gdyni powstał magazyn na zboże i pasze
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) Adam Meller podał w środę dziennikarzom, że nowa obrotnica nr 2 o średnicy 480 m zostanie oddana do użytku na początku 2018 roku. Obecna ma średnicę 385 metrów. Koszt przebudowy szacowany jest na około 110 mln zł netto.
Do rozbudowy urządzenia niezbędny był zakup nieruchomości i uzyskanie uzgodnień od Stoczni Marynarki Wojennej. W ramach projektu planuje się m.in. wyburzenie części pirsów nr II i III, przebudowę Nabrzeża Gościnnego, budowę nowego stanowiska dla doku pływającego Stoczni Marynarki Wojennej oraz roboty czerpalne.
- Nie ukrywam, że obrotnica jest naszym "oczkiem w głowie" (…) do realizacji projektu dopingują nas też władze dwóch działających w porcie terminali kontenerowych - dodał.
Dzięki modernizacji portu będzie można eksportować więcej zbóż
Dyrektor ds. infrastruktury ZMPG, Leszek Jurczyk podał dziennikarzom, że w poniedziałek będą otwarte oferty cenowe pięciu firm, które wcześniej wyraziły zainteresowanie budową obrotnicy. Budowa powinna się rozpocząć jeszcze w tym roku, po kilku latach starań.
Zaznaczył, że planuje się, żeby jeszcze przed oddaniem do użytku większej obrotnicy w 2018 r. w trakcie realizacji inwestycji umożliwić wpłynięcie do portu większych jednostek. Wyjaśnił, że chodzi o przygotowanie tymczasowego akwenu umożliwiającego obrót większych statków.
W latach 2018–2020 w porcie planowane jest poszerzenie do 280 m i pogłębienie do 17 m zewnętrznego toru podejściowego (realizowane przez Urząd Morski w Gdyni) oraz pogłębienie akwenów wewnątrz portu do 16 m, poszerzenie wejścia wewnętrznego portu do ok. 140 m i przebudowę nabrzeży przyległych do Kanału Portowego (realizowane przez ZMPG-a S.A.).
Port w Gdyni przyjął najdłuższy kontenerowiec w historii
Także nabrzeża będą dostosowane do obsługi dużych statków. Jednocześnie ZMPG planuje budowę nowych magazynów oraz rozbudowę terminala intermodalnego.
Aktualna "Strategia rozwoju Portu Gdynia" zakłada, że w roku 2027 zdolność przeładunkowa portu wyniesie ok. 44,5 mln ton, a przeładunki 32 mln ton, w tym 2/3 będą stanowiły przeładunki drobnicy skonteneryzowanej i ro-ro, a 1/3 ładunki masowe.
W 2015 r. port przeładował 18,1 mln ton, ok. 6 proc. mniej niż w 2014 r. Największy wzrost (o 28 proc.) zanotowano w przeładunkach zbóż; przeładowano ponad 3,7 mln ton zbóż i pasz. Największy spadek zanotowano w przeładunkach drobnicy (kontenerów) oraz węgla i koksu. Obroty kontenerowe spadły o 19,4 proc., z 849 123 TEU w 2014 r do 684 796 TEU w 2015 r. (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP).
ZMPG, powołując się na niedawno opublikowany raport firmy Actia Forum w zakresie znaczenia portów morskich dla handlu i gospodarki narodowej, podał, że "porty morskie odpowiadają za tworzenie lub funkcjonowanie w gospodarce narodowej (2015 rok) 42 tysięcy przedsiębiorstw, 227 tysięcy miejsc pracy, 30,5 mld zł wartości dodanej brutto i 19,2 mld zł przychodów budżetowych".
ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) i Gdynia Container Terminal (GCT).