Warto postawić na polskie produkty. To wszystkim bardzo opłaci się
Rozpoczyna się kampania społeczna "Wybieram 590-sobota dla Polski", która zachęca do wybierania podczas codziennych zakupów rodzimych produktów i usług. Jej nazwa pochodzi od prefiksu 590, który znajduje się na początku pod kodem kreskowym produktu.
- Akcja ma na celu edukację i informację, że nasza przyszłość zależy od czegoś, czego my się wstydzimy. Jest takie pojęcie jak patriotyzm gospodarczy, patriotyzm zakupowy. To nie jest nic wstydliwego - powiedział Artur Niewrzędowski, współautor koncepcji kampanii.
Wartość polskiego eksportu rolnego może przekroczyć 30 mld euro
- Jeżeli mamy wybór, w tych samych widełkach cenowych, spójrzmy, kto jest producentem danego produktu i skąd on pochodzi. Pomocnikiem może być prefiks 590 - dodał.
Z analizy przygotowanej na potrzeby projektu przez firmę audytorsko-doradczą Grant Thornton wynika, że zmiana nawyków konsumenckich mogłaby przynieść polskiej gospodarce dodatkowe kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie.
W dokumencie wskazano, że w przypadku produktów i usług spełniających dwa kryteria "polskości", czyli wytwarzanych w Polsce, przez firmy z polskim kapitałem z każdej złotówki wydanej na taki produkt do krajowej gospodarki wróci 79 groszy.
W przypadku produktów zagranicznych firm, ale produkowanych w Polsce, kwota wyniesie 76 groszy, a dla produktów w pełni zagranicznych, a tylko sprzedawanych na terenie naszego kraju 25 groszy.
Jak powiedział obecny na konferencji Jacek Kowalczyk z Grant Thornton, jeśli powyższe dane zestawimy z poziomem konsumpcji w Polsce w 2018 roku, to okazuje się, że gdyby rodzimi konsumenci wydawali o 1 proc. więcej na polskie produkty, w gospodarce zostawałoby dodatkowo 6,6 mld zł rocznie. Zmiana w zachowaniach zakupowych o 10 proc. zaowocowałaby pozostaniem w naszym kraju dodatkowych 66 mld zł.
W ramach kampanii odbędzie się akcja #sobotadlaPolski. Organizatorzy, partnerzy i ambasadorzy projektu będą zachęcać Polaków, żeby 7 grudnia podczas zakupów identyfikowali źródło pochodzenia i sięgali po polskie produkty i usługi.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś