UOKiK sprawdził płyny do maszyn. Ciekawe wyniki badań

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
06-01-2020,9:05 Aktualizacja: 06-01-2020,15:59
A A A

Wykorzystywane m.in. w maszynach rolniczych płyny do chłodnic, a także do spryskiwaczy, zostały przebadane w laboratoriach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na szczęście ich jakość w zdecydowanej większości przypadków była właściwa.

Zbadano ogółem 36 próbek: 11 płynów do chłodnic i 25 zimowych płynów do spryskiwaczy szyb, a nieprawidłowości wykryto w 3. Przede wszystkim sprawdzono, jaka jest rzeczywista temperatura zamarzania i porównano ją z deklaracją producenta.

Regeneracja chłodnicy

Regenerujemy chłodnicę

Przyjrzeliśmy się regeneracji chłodnicy ciągnikowej wykonywanej w jednym ze specjalistycznych warsztatów. Wycena tej pracy powinna wielu rolnikom pomóc znaleźć odpowiedź na pytanie: kupić chłodnicę nową czy regenerować starą?  ...
"Rozbieżności na niekorzyść konsumentów wystąpiły jedynie w dwóch przypadkach. Płyn do chłodnic Stapar G11 zamiast w deklarowanych -35 st. C zamarzał już przy -19,3 st. C, a zimowy płyn do spryskiwaczy AC Cosmetics zamiast w -20 st. C – w -19,1 st. C" - poinformował UOKiK.

Ponadto płyny do spryskiwaczy szyb zostały zbadane w laboratorium pod kątem stężenia metanolu. Zgodnie z obecnymi przepisami musi być ono mniejsze niż 0,6 proc.

"Przed 9 maja 2019 r. w Polsce dopuszczalne było maksymalnie 3 proc. metanolu w płynach do spryskiwaczy, ale po przypadkach śmiertelnego zatrucia tym alkoholem Komisja Europejska na wniosek Polski wprowadziła większe ograniczenia. Chodzi o to, aby zapobiec tragediom spowodowanym wypiciem płynu np. przez dzieci lub osoby uzależnione. Spośród badanych produktów tylko jeden miał przekroczone dopuszczalne stężenie metanolu. W zimowym płynie do spryskiwaczy Axenol było go 1,76 proc." - podał UOKiK.

Wyniki zakończonych 29 listopada badań trafiły do wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej. Tam mają być podjęte stosowne działania wobec zakwestionowanych produktów. Informacje o nieprawidłowościach otrzymał również sanepid.

Elementy nowej pompki ręcznej paliwa Lamborghini R3 Evo 10

Naprawa ręcznej pompki paliwa w Lamborghini R3 Evo 100

Nowoczesne ciągniki miewają czasami usterki, których lokalni mechanicy nie potrafią jeszcze naprawić. Tak było w przypadku Lamborghini R3 Evo 100 – prosty problem okazał się trudny do zlokalizowania.   Leszek Wesołowski...
Ponieważ zamarznięcie płynu chłodniczego może doprowadzić nawet do poważnej awarii silnika, kupując go, należy bezwzględnie sprawdzić, jaka jest temperatura zamarzania. Jak podpowiada UOKiK, wskazane jest, żeby było to -35 st. C lub mniej, aby płyn nie zamarzł nawet, jeśli zostawimy go na dużym mrozie.

Natomiast w przypadku koncentratów należy się upewnić, czy na etykiecie jest tabela rozcieńczeń wraz z temperaturami możliwymi do osiągnięcia, i dokładnie się do niej stosować.

Oprócz tego warto sprawdzić: czy płyn można mieszać z innymi (np. tym, który stosowaliśmy wcześniej), czy ciecz jest jednolita (bez grudek, osadów), do jakiego rodzaju chłodnic przeznaczony jest płyn oraz jaki jest jego skład (najczęściej są w nim woda, glikol etylenowy lub propylenowy, środki zapobiegające powstawaniu kamienia oraz uszkodzeniom gumowych elementów układu chłodniczego, środki antykorozyjne i antypienne - lepiej jest wybierać produkty bez glikolu etylenowego ze względu na jego wysoką toksyczność).

Ursus 1614 - naprawa tylnego mostu

Ursus 1614 - naprawa mechanizmu różnicowego

O tym jak ważne jest kontrolowanie stanu technicznego ciągnika przekonał się użytkownik ciągnika Ursus 1614. Traktor z przednim napędem, zupełnie nagle, stracił możliwość skręcania. Ale nie była to usterka układu kierowniczego.   Powodem...
Temperaturę zamarzania trzeba sprawdzać również, gdy kupujemy płyn do spryskiwaczy szyb. Im niższa, tym lepiej. W naszym klimacie wskazane jest -20 st. C lub mniej, np. -25 st. C. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, jaki jest skład płynu, uważając na:

- alkohol: im wyższe jego stężenie, tym niższa temperatura zamarzania; najczęściej jest to etanol, ale bywają stosowane też tańsze odpowiedniki: izopropanol i metanol (lepiej go unikać) oraz mieszaniny alkoholi,

- środki powierzchniowoczynne - odpowiadają za usuwanie zabrudzeń,

- glicerynę, glikol propylenowy, glikol etylenowy - zapewniają lepsze smarowanie dla wycieraczek, jednak ze względu na dużą toksyczność glikolu etylenowego, lepiej wybierać produkty, które go nie zawierają,

- środki antypienne – zapobiegają powstawaniu piany,

- środki regulujące pH - opóźniają korozję metalowych elementów,

- substancje stabilizujące – wyrównują różnicę w szybkości parowania składników płynu.

Poleć
Udostępnij