Sektor rolno-spożywczy konsoliduje się. Ile spółek w holdingu?
Trwa analiza 48 spółek z sektora rolno-spożywczego, które mogą podlegać konsolidacji - poinformowało Ministerstwo Aktywów Państwowych.
- Wspólnie z firmą doradczą KPMG przygotowujemy konsolidację takich aktywów. Zależy nam, by powstał silny holding rolno-spożywczy. Celem zaś jest wejście na te rynki, na których nie jesteśmy dziś obecni - wyjaśnia wiceminister Artur Soboń.
Rolnik zarobi, konsument niedrogo kupi. Powstanie państwowa sieć sklepów?
W czerwcu mają zostać wybrane firmy, które będą podlegać konsolidacji. Natomiast do końca roku powinny zostać przeprowadzone dokładniejsze badania i analizy dotyczące wybranych podmiotów - poinformował resort.
Soboń podkreślił, że wiele powszechnie rozpoznawalnych polskich marek sektora rolno-spożywczego zostało na skutek przekształceń własnościowych przejętych przed laty przez obcy kapitał. Spowodowało to, że Polska bezpowrotnie utraciła nad nimi kontrolę.
- Ale mamy też kilka pozytywnych przykładów: takie marki jak np. Kotlin, Włocławek, Lubella, Łowicz czy Tymbark trafiły w ręce jednej prywatnej firmy, która należy do polskiego kapitału. Marki są rozpoznawalne i dobrze się rozwijają. Na takich właśnie przykładach chcemy się wzorować przy tworzeniu naszego holdingu - powiedział polityk.
Dodał, że z takimi podmiotami warto współpracować i na pewno warto czerpać z ich doświadczeń przy budowie siły polskich marek spożywczych.
AGROunia przeciwko powrotowi państwowych "spożywczaków"
Konsolidacja sektora ma odbywać wokół Krajowej Spółki Cukrowej, która już dziś jest obecna co najmniej na kilku rynkach, m.in. rynku cukru, skrobi czy zboża.
Resort zaznaczył, że wbrew spekulacjom medialnym Ministerstwo Aktywów Państwowych nie planuje tworzyć sieci państwowych sklepów spożywczych czy warzywniaków. Chce natomiast konsolidować rynek rolno-spożywczy.
- Celem tych działań jest stworzenie silnego państwowego podmiotu, polskiej grupy spożywczej - dodaje Soboń.
Wyjaśnia, że chodzi o to, by z jednej strony konsumenci zyskali konkurencyjne ceny, a rolnicy i wytwórcy otrzymywali dobrą zapłatę za swoje produkty.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś