Rząd: kanał przez Mierzeję Wiślaną będzie budowany

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
14-12-2016,11:45 Aktualizacja: 14-12-2016,12:13
A A A

Powstanie nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - zakłada przyjęty przez rząd projekt ustawy. Budowa nowej drogi wodnej ma się zakończyć w 2022 r., a jej koszt wyniesie ok. 880 mln zł.

"Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" - poinformowano w komunikacie nadesłanym z Centrum Informacyjnego Rządu. Autorem projektu jest minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Mierzeja Wiślana, Rosja, UE, rybołówstwo, port, Zatoka Gdańska, inwestycje, rząd, PiS

Jedni chwalą, a inni krytykują pomysł przekopu Mierzei Wiślanej

Elbląscy samorządowcy i parlamentarzyści chwalą decyzję rządu o przekopie Mierzei Wiślanej. Przeciwni inwestycji są mieszkańcy Krynicy Morskiej, którzy do tej pory nie otrzymali żadnej propozycji rekompensaty. Połączenie Zalewu Wiślanego z...

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga. Przeciwni są natomiast mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk.

Zalew Wiślany jest częścią Morza Bałtyckiego, a konkretnie Zatoki Gdańskiej. Od zatoki odcina go niemal zupełnie - poza połączeniem poprzez Cieśninę Piławską - Mierzeja Wiślana.

Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Leży 40 km od granicy z obwodem kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej i jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Piławską.

Nowa droga wodna ma umożliwić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, będących portami Unii Europejskiej.
Kanał przez Mierzeję Wiślaną, marek gróbarczyk, nisterstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej

Kanał przez Mierzeję Wiślaną może być gotowy za 5-6 lat

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do eksploatacji w latach 2021-2022 - podano w Gdyni po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Koszt realizacji inwestycji szacowany jest na ok. 656 mln...

Według projektowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Koszt programu oszacowano na 880 mln zł. Budowa ma się rozpocząć w 2018 r. i potrwać ok. cztery lat.

Jak dodano w rządowym komunikacie, realizacja inwestycji jest "konieczna ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa – umożliwi jednostkom Marynarki Wojennej i Straży Granicznej swobodny dostęp od strony morza do portów Zalewu Wiślanego w szczególności do portu w Elblągu".

Ustawa miałaby wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Poleć
Udostępnij