Rolnicze organizacje mają dość monopolu sieci handlowych
Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Krajowa Rada Izb Rolniczych chcą przeciwstawić się monopolowi sieci handlowych, które wykorzystując swoją pozycję nakładają na dostawców towarów różne opłaty.
Rolnicze organizacje w piśmie skierowanym do Krzysztofa Jurgiela, ministra rolnictwa zwróciły się o zorganizowanie spotkania w tej sprawie "celem ustalenia pozycji poszczególnych ogniw łańcucha dostaw w handlu z sieciami". PFHBiPM oraz KRIR podkreślają, że ewentualne wytyczne będą bardzo ważne i powinny zapaść możliwie szybko. Wytykają też opieszałość Komisji Europejskiej.
Rolnicy tracą na umowach z sieciami handlowymi
Sygnatariusze wystąpienia przedstawiają całą listę opłat innych niż marża, stosowanych przez sieci w umowach, porozumieniach, warunkach współpracy z dostawcami. To np. opłaty za usługi promocyjne wyrażone w procentach lub wartościowo (do 10 proc. od wartości zrealizowanych dostaw netto, przy firmach małych najczęściej stosowane są wartościowe), opłaty za usługi reklamowo-promocyjne lub marketingowe oraz dodatkowe opłaty za przeprowadzenie akcji okolicznościowych, np. urodziny sieci, dzień dziecka (10-100 tys. zł).
Na liście wymieniono też upusty do katalogów i promocji, upusty zakupowe, tzw. cenówki (min. 3 tygodnie, min. 3 proc.), głębokie upusty krótkookresowe na specjalne okazje, akcje związane z gratisami.
Pobierane są również opłaty z tytułu otwarcia nowej placówki (5-40 tys. zł), czy za remodeling (przebudowa, odświeżenie, odnowienie placówek handlowych - 5-15 tys. zł). Doliczane są także różne bonusy i premie, a "kombinacje" dotykają czasem terminów płatności, a nawet obrotu paletami.