Rewolucja oświatowa wciąż budzi w gminach wielkie emocje

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
21-02-2017,10:30 Aktualizacja: 21-02-2017,11:09
A A A

Wygaszanie gimnazjów i tworzenie ośmioklasowych podstawówek przysparza - przynajmniej części samorządów - sporo problemów. Gminy muszą szukać dodatkowych pieniędzy, a rodzice obawiają się o przyszłość dzieci.

Wprowadzona przez rząd reforma systemu oświaty nakłada na samorządy liczne obowiązki. Najpierw musiały zaproponować, jak ułożyć na nowo mapę szkolnictwa, a do 31 marca rady gmin i rady powiatów muszą podejmować uchwały dotyczące "przystosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego". Na koniec przedstawione propozycje musi zaopiniować kuratorium oświaty.

Związek Gmin Wiejskich RP, gminy, gminy wiejskie, men, gimnazja, szkoły

Gminy wiejskie przeciwko oświatowej rewolucji

"Nieuniknionym skutkiem reformy systemu edukacji w zapowiedzianym kształcie będzie zredukowanie wielu małych szkół 6-klasowych do funkcji 4-klasowych szkół filialnych" - alarmuje Związek Gmin Wiejskich RP. Największa...

W części samorządów wszystko zostało szybko uregulowane. Już 4 dni po wejściu w życie nowych przepisów (15 stycznia) rada powiatu bielskiego na Śląsku podjęła stosowną uchwałę i skierowała ją do kuratorium, które dało zielone światło na jej realizację. Gimnazja zostały m.in. włączone do szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego.

Do 9 lutego śląskie kuratorium miało już przesłanych 50 z 203 uchwał od samorządów. Wdrażanie reformy edukacji w regionie oceniono "jako zaawansowane i bardzo harmonijne".

Nie wszędzie jednak przeprowadzanie szkolnej rewolucji idzie tak gładko. W gminie Białe Błota (woj. kujawsko-pomorskie) sytuacja stała się napięta w związku z dyskusjami, czy po likwidacji gimnazjum zostawić w tej miejscowości jedną podstawówkę, czy utworzyć dwie.

Ostatecznie rodzice, nauczyciele, dyrektorzy szkół i władze gminy doszły do porozumienia i podczas sesji rady gminy podpisano porozumienie o pozostawieniu jednej placówki i włączeniu do niej obecnego gimnazjum. W porozumieniu m.in. zagwarantowano zatrudnienie wszystkim pracownikom gimnazjum do 2019 roku.
oświata, edukacja, szkoła na wsi, edukacja na wsi, ministerstwo rolnictwa

Ministerstwo zapowiada utrzymanie wiejskich szkół

Wyrównywanie szans edukacyjnych i utrzymanie małych szkół wiejskich - takie m.in. działania w obszarze edukacji zamierza prowadzić Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jak już pisaliśmy, w całym kraju w ostatnich latach masowo...

15 lutego uchwałę mieli przyjąć radni gminy Udanin (woj. dolnośląskie), ale po spotkaniach z rodzicami władze gminy uznały, że potrzebują więcej czasu na dokładną analizę. Sprawą ma zająć się specjalnie powołana komisja z radnymi, dyrektorami szkół, przedstawicielami urzędu gminy, związków zawodowych i rodziców w składzie.

Z kolei w gminie Szreńsk na Mazowszu radni zdecydowaną większością głosów odrzucili projekt uchwały o projekcie dostosowania sieci szkół gminnych do nowego ustroju oświatowego. Zamierzają interweniować "wyżej", a chodzi przede wszystkim o obowiązek wprowadzenia ośmioklasowych podstawówek.

W gminie są trzy szkoły podstawowe, z tego dwie w małych wioskach, gdzie uczy się po ok. 60 uczniów. Placówki generują spore koszty i wymagają pilnych nakładów na remonty. Dość powiedzieć, iż w jednej z nich dopiero w 2011 r. pojawiła się toaleta (wcześniej był wychodek na zewnątrz).

szkoła, edukacja, wiejskie szkoły, likwidacja wiejskich szkół, KRIR, gmina

Nie chcą likwidacji wiejskich szkół

O podjęcie działań w kwestii m.in. przeciwdziałania likwidacji wiejskich szkół zaapelowano podczas III Konferencji Rady do spraw Kobiet i Rodzin z Obszarów Wiejskich działającej przy Krajowej Radzie Izb Rolniczych. Wnioski przyjęte...

Trzecia podstawówka działa zaś w ramach zespołu szkół razem z gimnazjum i przedszkolem w stolicy gminy. Tu podopieczni mają bardzo dobre warunki do nauki, ale obiekty nie są w pełni wykorzystane.

Władze gminy chciały zlikwidować dwie małe podstawówki i przenieść uczniów do Szreńska, ale po sprzeciwie rodziców i negatywnej opinii kuratorium plan upadł.

Rządowa reforma edukacyjna dla gminy oznacza ogromne wydatki na remonty i modernizacje dwóch małych szkół (trzeba je dostosować do wymogów 8 klas), a trzeci obiekt będzie świecił pustkami.

Nowe prawo oświatowe nie przewiduje możliwości zrobienia z małych szkół 3-4-klasowych filii.

Poleć
Udostępnij