Producenci zbóż piszą do ministra. W Polskim Ładzie brakuje ważnej rzeczy
Mimo wielu apeli i monitów oraz deklaracji poprzedników pana ministra, w ogłoszonym programie zabrakło jednej, bardzo ważnej dla rolników kwestii, a konkretnie zapowiedzi uruchomienia nowoczesnej infrastruktury portowej do zboża - wskazuje Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych.
Chodzi oczywiście o ogłoszony szumnie program "Polski ład", który zdaniem producentów zbóż trzeba uzupełnić o wskazane inwestycje.
KRUS: niemal wszystkie emerytury i renty rolnicze w Polskim Ładzie są wyższe
"W chwili ogłoszenia założeń wspomnianego programu, stanowisko ministra rolnictwa sprawował Grzegorz Puda, zdajemy więc sobie sprawę z tego, że być może obszar zagadnień, o których tu piszemy, nie jest szczegółowo znany panu ministrowi. Dlatego PZPRZ chciałby przedstawić bliżej kwestię konieczności wybudowania i uruchomienia nowoczesnego portu zbożowego dla prawidłowego rozwoju eksportu płodów rolnych z Polski, w tym ziarna zbóż w szczególności" - pisze do Henryka Kowalczyka, ministra rolnictwa Stanisław Kacperczyk, prezes Związku.
Jak podkreśla, produkcja zbóż w kraju znacznie przewyższa zapotrzebowanie wewnętrzne. W ostatnich latach nadwyżka jest na poziomie 3-8 mln ton, a w minionym roku, w którym zbiory przekroczyły 34 mln ton, wyraźnie więcej. W związku z postępem w hodowli nowych odmian i agrotechnice należy spodziewać się dalszego wzrostu ilości wyprodukowanego w Polsce ziarna. Tym samym problem eksportu będzie narastał.
"To, że udawało nam się dotychczas eksportować tak duże ilości ziarna mimo braku stosownej infrastruktury portowej, nie powinno być powodem do zaniechania jej powstania, bo z uwagi na wysoki światowy popyt, eksport polskiego zboża (bez względu na jego jakość, cenę i szybkość realizacji transakcji) był stosunkowo łatwy. Niestety, trzeba pamiętać o tym, że nie jest to sytuacja, która będzie trwać wiecznie. Z roku na rok rosną bowiem wymagania odbiorców polskiego zboża na świecie. Coraz bardziej liczy się nie tylko cena, ale także warunki transportu, szybkość dostawy, obsługa, czy bezpieczeństwo transakcji. Powstanie odpowiedniego dla przeładunku dużych ilości ziarna, portu zbożowego mogłoby w tym zakresie odegrać bardzo pozytywną rolę" - wskazuje szef PZPRZ.
Rolnicza przestrzeń ma być bardziej chroniona. Teraz czas na domy z Polskiego Ładu
Dalej zaznacza, że wszelkie dotychczasowe działania w tym względzie kończyły się tylko obietnicami wykonania portu (terminala) w Świnoujściu czy Gdyni.
"Nie chcielibyśmy aby tym razem znowu tak się stało. Mamy świadomość, że jest to kosztowna inwestycja, ale polskiemu Państwu to się naprawdę opłaci. Uważamy zatem, ze wpisanie takiej inwestycji do Polskiego Ładu dla rolnictwa jest niezbędne" - czytamy w wystąpieniu.
Z informacji związku producentów zbóż wynika, że uwaga rządu skierowana jest w ostatnim czasie głównie na utworzenie Terminala Intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowo. Ma pełnić rolę tzw. portu suchego i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni.
W ocenie Związku taki terminal jest bardzo potrzebny w kontekście eksportu polskich towarów rolno-spożywczych, ale nie jest w stanie zastąpić portu morskiego dostosowanego do przeładunku dużych mas zboża.
- Rolnictwo bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś