Prezes Związku Polskie Mięso o "Lokalnej półce": sam pomysł jest bardzo dobry
Sam pomysł jest bardzo dobry, choć w tej chwili trudno jednoznacznie ocenić program, bo jego szczegóły nie są jeszcze znane – powiedział prezes Związku Polskie Mięso Witold Choiński, odnosząc się do programu PiS "Lokalna półka".
W środę w mediach społecznościowych PiS przedstawiło program "Lokalna półka". "Trzeci konkret PiS to program ‘Lokalna półka’, czyli obowiązek, aby markety w swojej ofercie miały minimum 2/3 owoców, warzyw, produktów mlecznych i mięsnych oraz pieczywa pochodzących od lokalnych dostawców. Wzmocni to pozycję lokalnych dostawców względem innych ogniw łańcucha dostaw żywności, a także ułatwi dostęp konsumentów do produktów wytworzonych przez mniejszych, również lokalnych producentów" - poinformowało PiS na Twitterze.
Ardanowski o programie "Lokalna półka": w marketach minimum 2/3 produktów od lokalnych dostawców
Inne kraje poszły jeszcze dalej
Jak przekazał w rozmowie z PAP prezes Związku Polskie Mięso Witold Choiński, w tej chwili trudno jednoznacznie ocenić sam program, bo jego szczegóły nie są jeszcze znane. "Natomiast sam pomysł jest oczywiście bardzo dobry" - zaznaczył.
"Podobne postulaty stawialiśmy już od dawna, aby w supermarketach, sieciach supermarketów czy dyskontach było więcej produktów polskich, od polskich dostawców. Niestety to było dosyć trudne, więc jest to pewnie jeden z elementów, który pozwoli na to, żeby więcej polskich produktów znalazło się w sieciach dyskontowych i sieciach supermarketów" – powiedział Choiński.
Zauważył, że inne kraje "poszły jeszcze dalej" i jako przykład wskazał niemiecki system jakościowy Q-S. Wyjaśnił, że aby wprowadzić produkty mięsne w Niemczech, np. do supermarketu czy dyskontu należy najpierw znaleźć się w systemie Q-S.
Decyzja ws. przedłużenia zerowego VAT na żywność ma zapaść pod koniec roku
Konsument uzyska dużo lepszy produkt
Prezes Związku Polskie Mięso stwierdził, że polska branża stworzyła podobne systemy, np. system PQS (Pork Quality System - System Jakości Wieprzowiny), natomiast nie udało się ich wprowadzić wspólnie z sieciami. Wynika to – zdaniem Choińskiego – z tego, że systemy te stawiają wyższe wymagania dla producentów i przetwórców, co jednocześnie wiąże się z wyższymi kosztami. "A niestety supermarkety czy dyskonty stawiają na produkty nisko cenowe" – stwierdził.
W opinii prezesa Związku Polskie Mięso, jeśli wskutek wprowadzenia programu "Lokalna półka" dojdzie do podniesienia cen niektórych produktów, "to tym lepiej dla producentów i przetwórców". "Ponieważ dzisiaj i producenci i przetwórcy niestety często dokładają do tego biznesu kosztem właśnie sieci handlowych" – powiedział.
Odnosząc się do ryzyka wyższych cen dla konsumentów, Choiński ocenił, że "konsument uzyska wtedy dużo lepszy produkt, dużo bardziej wartościowy". "Wobec tego w bilansie to będzie też na plus" – podsumował.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś