8,5 mld zł na inwestycje na drogach ekspresowych i krajowych chce wydać w latach 2015-2023 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku - poinformował Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiej GDDKiA.
8,5 mld zł na inwestycje na drogach ekspresowych i krajowych chce wydać w latach 2015-2023 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku - poinformował radnych sejmiku Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiej GDDKiA.
Główne inwestycje to kolejne odcinki trasy S8 Warszawa-Białystok, trasa S61 Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej (Mazowieckie) przez Szczuczyn-Suwałki do granicy z Litwą w Budzisku. Dokończone mają być też budowy obwodnicy Szczuczyna (w grudniu 2015 r.) i Bargłowa Kościelnego (w trzecim kwartale 2015 r).
Białostocka GDDKiA odpowiada za realizację 83 km odcinka S8 Wyszków (Mazowieckie) - Jeżewo (Podlaskie). Doroszkiewicz poinformował, że ta trasa to trzy kontrakty inwestycyjne.
W prowadzonych przetargach, w maju GDDKiA ma zaprosić firmy do drugiego etapu postępowań, czyli przedstawienia ofert cenowych. Doroszkiewicz powiedział, że zostanie wybranych po ok. 20 firm, które będą mogły już przedstawiać konkretne propozycje. Prace miałyby się zacząć w połowie marca 2016. Termin zakończenia budowy tych trzech odcinków od Wyszkowa do Jeżewa to trzeci kwartał 2018 r.
Białostocka GDDKiA odpowiada za realizację ok. 90-km odcinka S61 Via Baltica: Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn oraz odcinka od istniejącej już obwodnicy Augustowa przez planowaną budowę obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku.
Pomiędzy Szczuczynem a Raczkami (70 km) za budowę S61 odpowiada olsztyński oddział GDDKiA. Doroszkiewicz zaznaczył, że drogowcy czekają na stosowne rozporządzenia premier Ewy Kopacz i zapewnienie finansowania dla tej inwestycji.
Poinformował też, że w najbliższych dniach wybrane firmy zostaną zaproszone do przedstawienia ofert cenowych na budowę suwalskiej obwodnicy, a jeszcze w 2015 r. GDDKiA chciałaby podpisać umowę z wykonawcą tej inwestycji.
Mają ruszyć prace nad koncepcją programową ws. odcinka Suwałki-Budzisko, a przetarg na budowę miałby być ogłoszony na początku 2016 r. Uzgodnienia są prowadzone ze stroną litewską, gdyż trasa prowadzi do granicy.
Dyrektor białostockiej GDDKiA poinformował również radnych sejmiku województwa podlaskiego, że docelowo najważniejsza sieć dróg w Podlaskiem, oprócz tras S8 i S61, obejmuje też planowaną S19 od granicy z Białorusią w Kuźnicy przez Sokółkę, Korycin, Knyszyn, Białystok i dalej na południe do granicy województwa podlaskiego z mazowieckim, ale zaznaczył, że póki co w sprawie odcinków powyżej Białegostoku - jak to określił - "nic się nie dzieje".
GDDKiA w Białymstoku ma w swoim zarządzie 935,6 km dróg krajowych, kolejnych 46 km dróg tej kategorii jest w zarządzie prezydentów miast: Białegostoku, Łomży i Suwałk. Rocznie na bieżące utrzymanie dróg - wraz z zimowym - GDDKiA w Białymstoku wydaje ok. 45,5 mln zł.