Czym jest Life After Plastic? Jak wprowadzić ten trend do swojej firmy?
Słowa popularnej piosenki przekonują nas, że life in plastic, it's fantastic, ale okazuje się, że z roku na rok coraz bardziej tracą na aktualności. Współczesny świat zmierza w kierunku bardziej ekologicznego stylu życia i działania w zgodzie z naturą. Jednym z najbardziej palących problemów jest nadmierna produkcja plastiku i jego nadużywanie. Okazuje się, że przedsiębiorcy mogą mieć w tym temacie wiele do powiedzenia. Przyjrzyjmy się bliżej pojęciu Life After Plastic, jego znaczeniu oraz temu, jak firmy mogą wprowadzić ten trend.
Czym jest Life After Plastic i jakie ma znaczenie?
Termin Life After Plastic (czyli dosłownie „życie po plastiku”) ma na celu zasygnalizować konieczność ograniczenia obecności plastiku w życiu codziennym i w działalności gospodarczej. Tworzywa sztuczne są jednymi z najbardziej niebezpiecznych odpadów dla środowiska, gdyż ich rozkład zajmuje setki lat, a nadmierna produkcja prowadzi do zanieczyszczenia oceanów, gleby i atmosfery. Idea Life After Plastic zachęca do poszukiwania alternatywnych rozwiązań, które pozwolą funkcjonować i rozwijać się bez uzależnienia od plastiku. Infuture Institute po raz pierwszy w 2019 roku zaliczył ten trend do tzw. innovation zone, czyli grupy tendencji, które do mainstreamu wchodzą w przeciągu 5–20 lat. Wystarczył jednak rok, by znalazł się w tzw. reactive zone – grup trendów, które stają się wiodącymi maksymalnie po 5 latach. Dzisiaj śmiało możemy stwierdzić, że Life After Plastic to new normal, czyli aktualna tendencja.
Korzyści z Life After Plastic dla firm
Dla przedsiębiorców trend Life After Plastic jest szansą na wprowadzenie do swojej działalności bardziej ekologicznych rozwiązań. Ograniczenie używania plastiku ma pozytywny wpływ zarówno na środowisko, jak i wizerunek przedsiębiorstwa. Klienci coraz bardziej doceniają proekologiczne działania i preferują firmy, które aktywnie wspierają ochronę środowiska i angażują się w ekologiczne inicjatywy. Potwierdzają to liczne badania, między innymi raport Blue Media „Postawy ekologiczne Polek i Polaków”[1]. Zaadaptowanie idei Life After Plastic w firmie może przyczynić się zarówno do zwiększenia lojalności obecnych klientów oraz przyciągnięcia nowych, jak i zbudowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa na rynku – wśród konsumentów i kontrahentów. Więcej o ekologii w biznesie i wdrażaniu ekorozwiązań przeczytasz na portalu dla przedsiębiorców Firmove.pl.
Jak wprowadzić trend Life After Plastic do swojej firmy?
- Przeprowadź „plastikowy audyt” – zidentyfikuj obszary, w których firma korzysta z plastiku i określ, gdzie można wprowadzić zmiany. Czy w Twojej firmie używa się plastikowych opakowań albo tzw. foliówek? Czy przy dystrybutorze wody są plastikowe kubeczki? To aspekty, które warto skontrolować.
- Zastąp plastik alternatywnymi materiałami – wprowadź do swojej firmy opakowania biodegradowalne, wykonane z papieru lub materiałów przyjaznych dla środowiska. Niech miejsce plastikowych kubków i sztućców zajmą odpowiedniki z materiałów organicznych. Zaopatrując firmę, wybieraj ekologiczne produkty, np. papier z recyklingu czy przyjazne środowisku materiały biurowe.
- Zachęcaj do recyklingu – promuj wśród swoich pracowników i klientów segregację odpadów. Zapewnij odpowiednio oznakowane pojemniki i umieść je w widocznych miejscach.
- Minimalizuj zużycie plastiku w biurze – wykorzystuj papier pochodzący z recyklingu i promuj ideę no waste.
- Edukuj pracowników i klientów – zwiększaj świadomość na temat problemu nadprodukcji plastiku i zachęcaj do zmiany nawyków. Informuj klientów o działaniach, jakie podejmuje Twoja firma w tym kierunku i zachęcaj do wspierania ekologicznych praktyk.
Nie ulega wątpliwości, że trend Life After Plastik jest istotny zarówno w życiu przeciętnego obywatela, jak i przedsiębiorcy. Ograniczenie użycia tworzyw sztucznych powinno być działaniem instynktownym, podejmowanym przez ludzi bezinteresownie, w trosce o planetę. Przedsiębiorcy mogą mieć natomiast kluczowe znaczenie w szerzeniu idei Life After Plastic na większą skalę i mobilizowaniu do wspólnego działania na rzecz lepszego i bardziej ekologicznego jutra.