Co czwarty Polak to klient prorolniczy. Częściej kupujemy u gospodarza
IMAS International przeprowadził kolejne badanie dotyczące żywności ekologicznej. Wynika z niego, że co czwarty Polak w wieku 15-65 lat należy do segmentu klientów... prorolniczych.
Dokładniej to osoby, które preferują żywność ekologiczną, ale niekoniecznie musi być ona certyfikowana. Przedstawiciele tej grupy stawiają na zdrowe produkty prosto od rolnika, lokalnego dostawcy, bądź z własnego ogródka, które są dla nich synonimem żywności ekologicznej.
Rynek żywności ekologicznej w kryzysie. Resort chce to zmienić
Znając osobiście dostawcę lub producenta takich produktów, mają do nich większe zaufanie. Osoby te doceniają też produkcję tradycyjną, która przypomina im smaki z dzieciństwa, co wiąże się z dużym sentymentem i pozytywnym doświadczeniem.
Dodatkowo żywność kupowana bezpośrednio od rolnika jest w ich opinii tańszą alternatywą do produktów nabywanych w sklepie. Grupa ta preferuje ponadto żywność pochodzenia polskiego oraz częściej niż pozostałe segmenty wspieraj lokalne rolnictwo.
Klient prorolniczy kupuje najczęściej bezpośrednio u rolnika/w gospodarstwie (48 proc.) lub na targowisku (41 proc.).
- Mamy w Polsce dużą grupę osób, dla których żywność ekologiczna to głównie ta zakupiona bezpośrednio u rolnika. Sentyment i przyzwyczajenie, znajomość osobista producenta, pozytywne doświadczenie smaku kupowanych produktów, niższa cena oraz przekonanie o ekologicznej produkcji, to dla tej grupy częste motywy tych zakupów - komentuje Katarzyna Łozińska-Wróbel, badacz prowadzący projekt Ekożywności w IMAS.
- Co więcej, część z tych osób chcąc upewnić się, że produkty są ekologiczne, skłonna jest pojechać do domu rolnika, aby u niego nabyć produkty, sprawdzić osobiście lub w internecie, gdzie znajduje się gospodarstwo oraz jak wygląda. To dobra wskazówka dla producentów ekologicznych, aby na swoich stronach umieszczali filmy i zdjęcia gospodarstwa wraz z opisem ekologicznych metod produkcji i miejsca upraw - dodaje ekspertka.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś