Duży ukraiński gracz wchodzi na unijny rynek jaj konsumpcyjnych
Ukraiński zakład produkujący i dystrybuujący jaja pod marką TM "Jasenvit" rozpoczyna dostawy jaj w skorupkach klasy A na rynki państw Unii Europejskiej.
Firma, która uzyskała zezwolenie na eksport do Wspólnoty jest częścią grupy Ovostar Union należącej do trójki największych producentów jaj kurzych konsumpcyjnych i będącej liderem w produkcji płynnych produktów przetwórstwa jaj na Ukrainie. Zgoda na sprzedaż obowiązuje od 12 września.
Drobiarze pracują nad stworzeniem systemu informacji o cenach jaj
Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz informuje, że "Jasenvit" jest pierwszym zakładem zza wschodniej granicy, który został umieszczony na liście przedsiębiorstw Komisji Europejskiej dopuszczonych do przywozu jaj spożywczych klasy A na rynek unijny.
Już w 2013 roku Ukraina została umieszczona w wykazie państw trzecich, z których dopuszczalny jest przywóz drobiu i produktów drobiowych do UE, ale nie spełniała warunków weterynaryjnych dotyczących zwalczania salmonelli w stadach towarowych kur niosek.
Rynek UE był zatem otwarty dla naszego sąsiada tylko dla przywozu produktów przetwórstwa jaj i jaj w skorupkach klasy B, czyli z możliwością ich przeznaczenia wyłącznie do przemysłu spożywczego.
- Obserwacje rynku potwierdzają, że kolejne zakłady ukraińskie podjęły starania o uzyskanie zezwoleń na wywóz jaj kurzych klasy A do Wspólnoty. Mowa, przede wszystkim, o jednym z wiodących przedsiębiorstw ukraińskich specjalizujących się w produkcji jaj w skorupkach i suszonych produktów jajecznych - Grupie Avangardco - twierdzi Katarzyna Gawrońska, główny specjalista Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.
Udział firmy Ovostar Union w fermowej produkcji jaj na Ukrainie w 2016 r. wyniósł 18 proc., czyli prawie 1,5 mld sztuk. W 2016 roku sprzedaż jaj wzrosła o 24 proc., z czego prawie 30 proc. trafiło na eksport.
Ekspertka KIPDiP uważa, że Grupa Ovostar Union stawia na dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych i agresywną ekspansję eksportową, w tym do Europy.
Realizowane przez przedsiębiorstwo inwestycje do 2018-2019 roku mają zwiększyć zaplecze produkcyjne do 10 mln kur niosek, a produkcja roczna powinna osiągnąć 2 mld sztuk jaj.
- Agrobiznes bez tajemnic. Zamów prenumeratę miesięcznika "Przedsiębiorca Rolny" już dziś