Banki mogą nie chcieć finansować OZE
Podniesienie kosztu kapitału inwestycyjnego, a nawet brak zgody banków na finansowanie inwestycji - takie ryzyka stwarzają niektóre zapisy projektu nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii - uważa Rada OZE przy Konfederacji Lewiatan.
Projekt nowelizacji ustawy o OZE wprowadza liczne zmiany ważne dla uwolnienia potencjału inwestycyjnego oraz ogranicza ryzyka komplikujące funkcjonowanie już istniejących instalacji.
Jednak zdaniem Rady OZE przy Konfederacji Lewiatan, nadal nie jest wolny od wad, które mogą utrudnić, a wręcz uniemożliwić realizację przez Polskę zobowiązań międzynarodowych dotyczących udziału energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu brutto do 2020 roku.
Branża apeluje do polityków o poparcie projektu ustawy o OZE
- Kluczowe znaczenie ma wyjście naprzeciw wymaganiom, które stawiają instytucje finansujące inwestycje w odnawialne źródła energii. W obecnym kształcie projekt ustawy stwarza liczne ryzyka po stronie wytwórcy - twierdzi Daria Kulczycka, dyrektor departamentu energii i zmian klimatu Konfederacji Lewiatan.
- W najlepszym przypadku rzutują one na znaczne podniesienie kosztu kapitału inwestycyjnego, a w najgorszym - na brak zgody instytucji na finansowanie inwestycji - dodaje.
Dotychczasowe doświadczenia zainteresowanych podmiotów po pierwszych aukcjach „testowych" w grudniu 2016 r. oraz w czerwcu 2017 r. wskazują, że najbardziej prawdopodobny jest drugi scenariusz.
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o OZE
Rada OZE zaproponowała kilka poprawek, które są niezbędne do pozyskania finansowania zewnętrznego. Chodzi m.in. o likwidację procedury niepotrzebnej weryfikacji przedsiębiorców pod względem sytuacji finansowej przy zmianie formy wsparcia (przechodzących do FiP/FiT ze wsparcia w postaci świadectw pochodzenia) i uporządkowanie sytuacji w systemie świadectw pochodzenia.
Istotna jest też odbudowa równowagi między uczestnikami rynku poprzez wprowadzenie minimalnej wysokości jednostkowej opłaty zastępczej czy usunięcie wątpliwości dotyczących możliwości swobodnej sprzedaży energii w ramach umów bilateralnych (tzw. korporacyjne PPA), w tym także przez instalacje, którym przysługuje świadectwo pochodzenia lub świadectwo pochodzenia biogazu rolniczego.