Polskie jabłka zdobywają wiele nowych rynków
Eurostat podaje, że w minionym sezonie Polska wyeksportowała jabłka do 80 krajów, czyli o 21 więcej niż sezon wcześniej. Sprzedaż poszła w górę do 68 państw, a spadła do 19 - przede wszystkim do Rosji i Unii Europejskiej.
Na zupełnie nowe rynki (gdzie w sezonie 2013/2014 nie wysłano nawet kilograma owoców) sprzedano jednak tylko nieco ponad 3 tys. ton jabłek - informują analitycy BGŻ BNP Paribas. Wywóz towarów był ponadto mocno rozdrobniony, gdyż nowych krajów na polskiej mapie handlu tymi owocami pojawiło się aż 28 - w większości z Azji, Bliskiego Wschodu oraz Afryki. Najwięcej jabłek wysłano do Hong Kongu (608 ton) i Jordanii (467 ton).
Jabłka i banany. Właśnie te owoce Polacy kupują najczęściej
Do krajów pozaunijnych, do których eksport w sezonie 2013/2014 w przeliczeniu na państwo nie przekroczył 5 tys. ton (wyłączając Serbię) sprzedaż jabłek w sezonie 2014/2015 wyniosła łącznie niespełna 45 tys. ton i była blisko 4-krotnie wyższa niż w poprzednim roku handlowym.
Eksperci nie są póki co w stanie powiedzieć, czy w roku handlowym 2015/2016 pójdzie w górę wywóz jabłek na rynki, które określa się jako nowe. W poprzednim sezonie sprzedaży sprzyjała przede wszystkim wysoka podaż owoców i spory spadek cen.
Tegoroczny wzrost stawek i mniejsza podaż jabłek na rynku unijnym może wpłynąć nawet na spadek polskiego eksportu do krajów pozaeuropejskich w sezonie 2015/2016. Potwierdza to ostatnia prognoza Amerykańskiego Departamentu ds. Rolnictwa (USDA), według której unijna sprzedaż (bez wymiany wewnątrzwspólnotowej) wyniesie 1,62 mln ton (-10 proc. r/r).
Z drugiej strony podjęte przez Polskę działania w ułatwieniu handlu jabłkami z niektórymi krajami (np. Wietnam) będą - choć w niewielkim stopniu - wpływać pozytywnie na nasz eksport.