Dzień Polskiej Borówki to kapitalna szansa na promocję owoców
W tym roku po raz pierwszy plantatorzy borówki świętowali Dzień Polskiej Borówki, który odbył się 1 lipca. Chodzi o promocję tych owoców, a także powiadomieniu konsumentów o początku sezonu na borówki - poinformowała prezes grupy producenckiej "Polskie Jagody" Dominika Kozarzewska.
Inicjatywa obchodów Dnia Polskiej Borówki powstała w marcowej konferencji, plantatorzy postanowili, że wspólnie podejmą działania, by "przekuć wadę owoców jagodowych, jaką jest sezonowość, w ich zaletę" - powiedziała na konferencji prasowej Kozarzewska.
Polska potentatem w produkcji owoców jagodowych
W tym roku mija 100 lat od "udomowienia" borówki. Wówczas po raz pierwszy krzewy jagodowe zostały przeniesione z lasów na pole. Stało się to w USA w stanie New Jersey. Stąd określenie borówka "amerykańska".
W ciągu 100 lat borówka zrobiła "niesamowitą karierę ze względu na swój smak i walory odżywcze, i zdrowotne. Wzmacnia ona odporność, zmniejsza ryzyko zachowania na raka i opóźnia procesy starzenia. Pozytywnie wpływa na układ oddechowy i nerwowy.
Polska jest największym w Europie producentem borówki amerykańskiej. Zbiera się jej ok. 13 tys. ton (2015 r.) i w tym roku zbiory będą na podobnym poziomie.
Polska to kraj... kwitnącej borówki. Na tym można zarobić
Prezes zapytany przez PAP o ceny borówek powiedział, że powinny być one stabilne, tak aby zapewniły możliwość rozwoju plantacji. Borówki są niemal wyłącznie sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji.
Ale plantatorzy już myślą o możliwości jej przetwórstwa w formie naturalnych dżemów, soku czy też jako suszone. Przetwory te jednak będą drogie, więc trzeba na nie znaleźć odpowiednich odbiorców.
Borówka amerykańska na rynku hurtowym w Broniszach kosztuje obecnie 25-32 zł za kg.