Gwałtowny spadek sprzedaży opon rolniczych w Polsce
Chociaż pierwszy kwartał 2016 roku polska branża oponiarska ogólnie ocenia jako udany okres, to nie we wszystkich segmentach rynku sytuacja jest zadowalająca.
Systematycznie wzrasta sprzedaż opon w kategorii samochodów osobowych, ciężarowych i motocykli, a spada w przypadku maszyn rolniczych.
Opon do samochodów osobowych w pierwszym kwartale br. sprzedało się o 7 proc. więcej, niż w tym samym okresie roku ubiegłego, opon ciężarowych sprzedano o 11 proc. więcej, a rekordowy, 24 proc. wzrost sprzedaży odnotowano w kategorii opon motocyklowych.
Poznańska fabryka Bridgestone wyprodukowała 100 milionów opon
Aż 29 proc. spadek dotyczył opon rolniczych. - Opony rolnicze to bardzo specyficzna kategoria - z jednej strony bardzo sezonowa, a z drugiej o dłuższym czasie użytkowania produktu. Wpływ na to ma także wzrost zadłużenia gospodarstw rolnych co odbiło się na płynności finansowej tego sektora - wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
Warto zwrócić uwagę na znaczny, 11 proc. wzrost sprzedaży opon do samochodów ciężarowych.
Opona zimowa do ciągników
Sytuacja branży oponiarskiej z perspektywy całej Europy również daje powody do optymizmu.
Na całym kontynencie, w porównaniu z wynikami pierwszego kwartału 2015 roku, odnotowano 3 proc. wzrost sprzedaży opon do samochodów osobowych, 5 proc. wzrost sprzedaży opon ciężarowych i 4 proc. wzrost w kategorii opon motocyklowych.
Spadek - podobnie jak w Polsce - zanotowano tylko w przypadku opon rolniczych i wyniósł on 7 proc.