Przyczepy do stertowania bel
Transport bel na przyczepach, to nie jest jedyny sposób na ich zwózkę z pola. Istnieją też inne możliwości organizacji tej pracy, bo można wszystkie jaj etapy wykonać jedną maszyną obsługiwaną przez jednego operatora.
Zwózka bel przyczepami wymaga zaangażowania ciągnika z ładowaczem, który będzie jeździł z przyczepami, albo ciągników z przyczepami obsługiwanych np. ładowarką samojezdną. W pierwszym przypadku potrzebujemy jednego kierowcy, jednak jest to rozwiązanie dla posiadaczy mniejszych areałów. Z kolei we większych gospodarstwach, lepiej i łatwiej zorganizować transport zestawami, które szybko zapełni ładowarka. Tutaj jednak wymagane są cztery osoby: dwóch operatorów ciągników i dwóch operatorów ładowarek (załadunek na polu i wyładunek w miejscu magazynowania). Ewentualnym kompromisem pomiędzy liczbą sprzętu i liczbą operatorów może być załadunek bel ładowarkami, które będą ściągały te przyczepy z pola. Zbierając bele z pola można jednak załadunek, transport i rozładunek wykonać jedną maszyną, z jednym ciągnikiem i jednym operatorem. Maszyny takie zwane są zbieraczami albo stawiaczami bel.
Zbierz i postaw bele
Na naszym rynku obecne są cztery takie maszyny: WS 6510 Dromader produkowany przez lubelską Sipmę, zbieracz bel T-127 Ursusa, przyczepy stertujące Baletrans 24 produkowane i oferowane na naszym rynku przez Charter Agro-Masz oraz – stawiacze bel prostopadłościennych hiszpańskiej firmy Arcusin, oferowane przez Agromix z Rojęczyna.
Dwie krajowe maszyny do stertowania bel cylindrycznych, czyli WS 6510 Dromader – wóz stertujący, produkowany przez Sipmę oraz zbieracz bel T-127, produkowany przez Ursusa, mają taką samą pojemność skrzyni ładunkowej, mieszczą po 8 bel o wymiarach 120x120 cm. Maszyny te posiadają platformy, Sipma o skrzyni pełnej, a Ursus – ażurowej, na które są ładowane ramieniem załadowczym cylindryczne bele słomy. Dromader może zbierać i wozić bele o średnicy od 1,2 do 1,5 m i wysokości 1,2 m. W przypadku zbieracza bel Warfamy bele mogą być większe, zakres ich średnicy to 1,2-1,75 m i wysokość 1,2 m. Hydrauliczne ramię załadunkowe zbieracza T-127 daje radę beli o maksymalnym ciężarze 450 kg, z kolei ramię Sipmy pozwala na załadunek bel o masie do 800 kg. Maszyny po załadunku transportują bele do miejsca gdzie będzie stał stóg. Tam poprzez wywrót skrzyń na tył, bele są ustawiane w pionowych ścianach.
Na naszym rynku od niedawna obecne są także zagraniczne stawiacze bel, np. Baletrans 24. Przyczepa mieści 24 bele i posiada taką samą ładowność – 24 t. Jednak układa bele piramidalnie, co oznacza ze na dole układane są dwa rzędy po 8 sztuk, a na górze jeden rząd bel. Z uwagi na załadunek bel na dwa poziomy – ramie załadowcze ma regulowaną długość. Baletrans RC24 porusza się na osi tandemowej z prędkością do 70 km/h. Przyczepa do załadunku używa wydłużanego ramienia o udźwigu 1000 kg. Sterowanie odbywa się z kabiny ciągnika za pomocą pilota, a opcjonalnie jest możliwe sterowanie radiowe.