Zmalała sprzedaż ciągników
Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych przedstawiła statystykę sprzedaży ciągników i przyczep rolniczych. Od 2012 roku odnotowujemy w kraju spadkowy trend ich sprzedaży. W ubiegłym roku zarejestrowano 12 362 nowych ciągników, o 13,5% mniej w porównaniu do 2014 roku oraz o 35% mniej w stosunku do 2012 roku.
Spośród czterech ostatnich lat, ubiegły rok był zdecydowanie najsłabszym pod względem sprzedaży ciągników. Ten również nie zapowiada się optymistycznie. W pierwszym kwartale 2016 roku zarejestrowano 1 987 nowych ciągników, o 27,6% mniej w porównaniu do pierwszego kwartału 2015 roku. Spadek sprzedaży ciągników nastąpił w prawie wszystkich kategoriach mocy, ale największy dotyczył maszyn w przedziale 100-129 KM (o 41,5%) oraz 75-99 KM (o 41%).
New Holland z wiosennymi rabatami na ciągniki
Tendencję spadkową w latach 2012-2015 wykazywała również sprzedaż przyczep rolniczych, choć można było zaobserwować sezonowe wzrosty. W ubiegłym roku do rejestracji trafiło 6 252 nowe przyczepy, o 6,4% więcej niż rok wcześniej, ale o ponad 20% mniej niż w latach 2012-2013. W pierwszym kwartale tego roku sprzedano 633 przyczepy, o 47,4% mniej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku oraz o 65,2% mniej w porównaniu do tego samego okresu sprzed trzech lat.
– Zarówno dla ciągników, jak i dla przyczep pierwszy kwartał tego roku jest najsłabszym kwartałem od 2012 roku – podsumowała Renata Arkuszewska, wiceprezes PIGMiUR.
Malejąca sprzedaż maszyn przekłada się na spadek nastrojów wśród ich producentów oraz dystrybutorów, co potwierdza prowadzone przez PIGMiUR w półrocznych odstępach czasu badanie nastrojów wśród członków izby. Jeszcze w czerwcu 2014 roku w branży przeważały pozytywne opinie, ale w ubiegłym roku zaczęło się to zmieniać. Zdecydowany spadek pozytywnych opinii odnotowano w badaniu z lutego tego roku.
Wiceprezes Arkuszewska zaznaczyła, że branża obawia się słabej koniunktury, ponieważ w dużym stopniu uzależniona jest od dopłat unijnych. Poza tym panuje trudna sytuacja na rynkach rolnych, zwłaszcza dla producentów mleka i wieprzowiny, co także ma wpływ na siłę nabywczą gospodarstw. - Większość firm przewiduje znacznie słabszy wynik sprzedaży w 2016 roku w porównaniu do 2015 – podkreśliła Renata Arkuszewska.