Test agregatu Carrier XL
W układzie X
Do naszego testu Väderstad dostarczył Carriera 525 XL o szerokości roboczej 5,25 m. Jest to agregat talerzowy, zaczepiany i składany na czas transportu po drogach publicznych do szerokości poniżej 3 m. Ma własne podwozie do przejazdów transportowych.
Uwagę zwracają wielkie talerze TrueCut o średnicy 610 mm. Nazwa TrueCut, odnosi się do talerzy z naostrzoną całą krawędzią, także w zagłębieniach. Nowy Carrier ma zastosowany inny układ talerzy na ramie.
Na 1/3 szerokości pierwszego rzędu są one skierowane w lewą stronę, a w pozostałej części (2/3 szerokości) są ustawione w kierunku przeciwnym. Podobny układ zastosował producent na drugiej belce agregatu z talerzami: 1/3 jest ustawiona w prawo, a pozostałe 2/3 skierowane są na lewo.
Tworzą one tzw. układ X. Dzięki naprzemiennemu ułożeniu talerzy na obu belkach, zdaniem producenta, siły boczne znoszą się, co pozwala na prowadzenie agregatu dokładnie za ciągnikiem.
Aby podczas intensywnej pracy talerzy gleba nie przedostawała się na sąsiedni pas przejazdu agregatu, producent zastosował różne osłony. Pomiędzy rzędami talerzy znajdują się karbowane dyski. Z kolei w miejscu, gdzie kończy się praca sekcji talerzowej, a zaczyna się proces konsolidacji gleby, zamocowane są osłony w postaci wyprofilowanych blach pracujących na równoległoboku. Obydwa elementy mają regulację głębokości pracy.
Wał gleba-gleba
Za sekcją talerzową zamontowany był podwójny wał o nazwie SoilRunner. Jest on dość specyficzny, gdyż jego ażurowe pierścienie wykonane są z wygiętego ceownika. Profil wygięty jest na zewnątrz, co pozwala na wypełnianie się glebą przestrzeni pomiędzy jego ściankami.
Taki układ powoduje, że kontakt z glebą ma głównie gleba wciśnięta pomiędzy krawędzie pierścieni wału. Daje to pozytywne rezultaty szczególnie podczas pracy w mokrych warunkach, gdyż oddziaływanie glebą na glebę nie powoduje zasklepiania się jej powierzchni. Wał ma pierścienie o średnicy 550 mm.