Tract Air - system szybkiej regulacji ciśnienia w kołach
Central Tyre Inflation System- czyli centralny system pompowania opon, to produkt angielskiej firmy Tract Air. Ma on na celu wykonywaniu szybkich zmian ciśnienia roboczego w ogumieniu zarówno ciągnika jak i współpracujących z nim przyczep rolniczych.
System CTI polega na pracy dopasowanych ze sobą pierścieni, montowanych na osi koła. Jeden pierścień jest przykręcony do osi i z nią się obraca, drugi zaś współpracuje z systemem zasilania w sprężone powietrze i jest zamocowany swobodnie. Do niego doprowadzone jest sprężone powietrze ze sprężarki. System posiada osobny zbiornik na powietrze (względy bezpieczeństwa), a zasilanie go odbywa się z przysilnikowej sprężarki ciągnika.
Od wewnątrz i na zewnątrz koła
System jest dostępny w dwóch wersjach. W przypadku osi regulowanych ciągnika (wysuwanych) można zamontować pierścień zasilający od strony wewnętrznej koła (opisany powyżej) i jest stosowny do kół osi tylnej ciągników rolniczych. Kiedy jednak osie są nieregulowane na szerokość, wtedy producent montuje systemy zakładane na zewnątrz kół. Jest on stosowany częściej w kołach osi przednich ciągników. W celu szybkiej reakcji na zmianę podłoża lub charakteru pracy ciągnika, maszyny, przyczepy itp., system wymaga własnych, większych zaworów. Dlatego poza wentylem standardowym, w feldze należy wywiercić osobny, większy otwór, w którym mocuje się zawór o dużej średnicy. Jak podaje Rafał Bieżuński, przedstawiciel firmy na Polskę, nie powoduje to żadnych negatywnych skutków w postaci wytrzymałości czy trwałości felg.
Sterowanie także przez Isobus
System Tract Air wprowadza lub wyprowadza powietrze do opon do parametru danego ciśnienia, ustawionego na elektronicznym panelu sterowania. W tym celu po stronie zewnętrznej lub wewnętrznej felgi montuje się zawory oraz zestaw trzech przyłączy. Jedno z nich odpowiada za dostarczanie ciśnienia, drugie steruje zaworem, a trzecie połączone jest z czujnikiem ciśnienia. Cechą tego brytyjskiego systemu jest to, że po dopompowaniu kół, do zadanej wartości, nie utrzymuje on przewodów doprowadzających powietrze pod ciśnieniem – jest ono upuszczane. System CTI pozwala rolnikowi na zmianę ciśnienia od wewnątrz kabiny za naciśnięciem jednego przycisku, albo na specjalnym panelu sterowania lub poprzez Isobus w wyświetlaczu ciągnika. Może to być wykonane jednocześnie w ruchu przy każdej prędkości.