Zbliża się hybrydowy Steyr
Na tegorocznych targach Agritechnica firma Steyr pokaże hybrydową wersję ciągnika Impuls 6175 CVT, który w standardowej wersji rozwija moc maksymalną 225 KM. W wersji mieszanego napędu wzrasta ona do 260 KM.
Dzieje się tak, dzięki połączeniu standardowej bazy, wyposażonej w przekładnię bezstopniową CVT, z modułem hybrydowym na przedniej osi. Jest ona znacznie masywniejsza od tej oferowanej seryjnie, stąd różni się także układ jej zawieszenia i amortyzacji. W trybie nazwanym przez producenta E-CVT możliwe jest napędzanie ciągnika wyłącznie przez przedni most, przy prędkości obrotowej silnika zredukowanej do poziomu 1100 obr./min. Inna możliwość to wykorzystanie funkcji E-Steering, czyli przyspieszania przedniej osi podczas skrętów. Zwiększona o 15% jej prędkość powoduje zmniejszenie promienia zawracania o 15%. Ostatnim z trybów pracy układu hydrybowego jest E-Boost czyli szybsze przyspieszanie po zatrzymaniu ciągnika. W czasie hamowania energia elektryczna jest magazynowana w superkondensatorach, a następnie uwalniana do układu napędowego. Silniki elektryczne rozpoczynają pracę już z maksymalnym momentem obrotowym, co w przypadku omawianego ciągnika jest wykorzystywane do jego rozpędzania. Zdaniem producenta, osiągnięcie tego samego pułapu prędkości jest o 25% szybsze – w porównaniu ze standardową konfiguracją. Steyr Hybrid CVT może również zasilać elektrycznie maszyny towarzyszące, zapewniając do 75 kW mocy przy napięciu 700 V. Na razie nie wiadomo kiedy pojazdy trafią do seryjnej produkcji.
- Artykuł ukazał się w wydaniu 10/2023 miesięcznika "Rolniczy Przegląd Techniczny". ZAPRENUMERUJ