Ursus ma własną skrzynię biegów Vigus
Podczas drugiego dnia targów Agrotech 2016 Ursus zaprezentował nowy ciągnik C-3150V Power. Jego moc wynosi 150 KM, jednak nie ona była największą nowością w tym traktorze, ale zamontowana w nim skrzynia biegów Vigus. Została ona wyprodukowana w lubelskiej fabryce Ursusa.
Ursus C-3150V Power posiada zsynchronizowaną skrzynię biegów Vigus 32x32 (powershift) z dwoma półbiegami, czterema zakresami i czterema przełożeniami podstawowymi. Do zmiany kierunku jazdy bez użycia pedału sprzęgła służy rewersor elektrohydrauliczny - powershuttle.
Nowy Ursus C-380 w teście RPT
Vigus od 100 do 160 KM
- Nowatorska transmisja jest efektem współpracy centrum badawczo-rozwojowego Ursus R&D z inżynierami z Politechniki Lubelskiej i Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Transmisja Vigus na bazie której powstał ciągnik, została stworzona w ramach projektu „Rozwój innowacyjnej, uniwersalnej konstrukcji układów przeniesienia mocy do ciągników rolniczych”, zgodnie z umową o dofinansowanie podpisaną z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w związku z konkursem „Projekty B+R przedsiębiorstw". Założenia projektu dotyczyły prac nad rozwojem oraz wytworzeniem transmisji do ciągników w przedziale mocy od 100 do 160 KM. Projekt, w którym siły połączyli naukowcy i technolodzy, uzyskał 11,3 mln złotych dofinansowania z NCBiR, a jego całkowita wartość wynosi 28,2 mln złotych. Sukces projektu jest potwierdzeniem korzyści, jakie niesie współpraca biznesu z polską kadrą naukową - podsumował Karol Zarajczyk prezes Ursusa.
- Transmisja jest jednym z najważniejszych elementów ciągnika, który od teraz będziemy produkować w naszych zakładach. Vigus powstał dzięki zaangażowaniu rodzimej kadry technicznej Ursus R&D oraz jednostek naukowo-badawczych. To jest w 100% polski produkt, z którego możemy być dumni – dodał prezes Ursusa.
Vigus jako produkt
Ursus C-3150V Power z transmisją Vigus ma rozstaw osi tylnej wynoszący 1690 mm. Jej konstrukcja pozwala uzyskać prędkości w zakresie 0,2-50 km/h. Zastosowano w niej sprzęgło elektrohydrauliczne. W taki sam sposób załączana jest blokada tylnego mostu. Udźwig tylnego podnośnika wynosi 7 ton, a za sterowanie nim odpowiada EHR. Waga całkowita transmisji wynosi 1280 kg.
Ursus chce montować transmisje Vigus seryjnie do swoich ciągników, a także włączyć je do oferty jako oddzielny produkt i sprzedawać producentom ciągników innych marek w kraju i za granicą.
Ursus C-3150V Power z normą Euro IV
Nowy model Ursusa z transmisją Vigus jest napędzany czterocylindrowym silnikiem Deutz spełniającym normę emisji spalin Euro IV, o mocy nominalnej 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 661 Nm osiąganym przy 1400 obr/min. Vigus to pierwsza polska transmisja w całości wykonana w lubelskich zakładach Ursusa. Maksymalna prędkość jazdy nowego Ursusa wynosi 50 km/h. Układ hydrauliczny został wyposażony w pompę o maksymalnym wydatku 100 l/min., a maksymalny udźwig tylnego TUZ wynosi 7000 kG.
Kabina modelu C-3150V Power jest 6-słupkowa z uchylnym oknem w dachu. Standardowe wyposażenie obejmuje klimatyzację i ogrzewanie. Natomiast w opcji dostępna jest m.in. instalacja hamulcowa hydrauliczna do przyczep oraz światła mijania i drogowe LED.