Zakończenie produkcji jak wyrok
C-330 podlegał płynnej modernizacji i zmieniała się też jego jakość. Najlepiej wykonane były egzemplarze z początku produkcji. Przeprowadzony przez IBMER w 1975 r. test trwałości na stanowisku hamowni (w cyklu 2400 mth) potwierdził, że tłoki, tuleje, zawory, koło zamachowe, koła zębate nie osiągnęły jeszcze granic dopuszczalnych.
Zakłady Mechaniczne Ursus w latach 1968-1972 opracowały cztery modele i prototypy ciągników: U-300, U-500, U-600 i U-700. Niestety ówczesna „siła wyższa” wymusiła na fabryce rezygnację z dalszych badań i produkcji....
Pojawiły się jednak usterki osprzętu świadczące o problemach jakościowych kooperantów. Najwięcej zastrzeżeń było do lichych pasków klinowych, instalacji paliwowej, uszczelniaczy oraz licznika motogodzin. Sytuację jakościową pogorszył kryzys lat 80. Ciągnik przestał też spełniać warunki ergonomii i nie doczekał się bezpiecznej kabiny. Pogorszyło się też jego wyposażenie. Za instalację pneumatyczną, obciążniki kół i wiele innych elementów, o ile były dostępne w handlu, nabywca musiał dopłacać. Mimo tego na rynku krajowym na ciągnik czekała rzesza chętnych. Przy rozwijającej się inwestycji związanej z uruchomieniem wytwarzania ciągników licencyjnych MF zapadła decyzja o zaprzestaniu produkcji C-330. Jednak do tego nie doszło.
Trzydziestka 4 x 4
W lipcu 1986 r. pojawiła się ostatnia istotna modernizacja – Ursus C-330M, nazwany potocznie „Emką”. W ciągniku tym wzmocniono łożyskowanie skrzyni biegów i tylnego mostu. Starano się też wyeliminować wyskakiwanie biegów, przecieki w okolicy bębna hamulcowego i wału kół tylnych. Przez zmianę przełożeń „Emka” stała się szybsza o około 8%.
Ursus C-330M nie cieszył się aż tak dużym uznaniem wśród nabywców jak jego poprzednik. W tym czasie zakład doświadczalny Ursusa rozwijał konstrukcję. Warto wspomnieć chociażby o przygotowanym w 1987 r. prototypie C-330-3P z 38-konnym silnikiem Perkinsa. Planowana na kolejny rok produkcja tego modelu nie doszła jednak do skutku. Podobny los spotkał inny – C-330 4 x 4 – z napędem na cztery koła. Ostatni egzemplarz C-330M opuścił fabrykę w pierwszym kwartale 1993 r. Łącznie wyprodukowano całkiem pokaźną liczbę 331 844 sztuk ciągników C-330/335/330M, z których ogromna rzesza po dziś dzień jest w użytkowaniu.
Wybrane dane techniczne ciągników Ursus C-330/330M