Olej napędowy. Uwaga, to niezła mikstura
Potrzebne są również dyspergatory, czyli substancje zapobiegające zbijaniu się zanieczyszczeń w większe grudki, które mogłyby uszkodzić delikatne podzespoły aparatury paliwowej. Dzięki tym dodatkom zanieczyszczenia krążące w układzie wraz z paliwem znajdą się tam, gdzie ich miejsce, czyli na filtrze paliwa, skąd podczas wymiany filtra zostaną usunięte.
Inne dodatki mają na celu podniesienie tzw. liczby cetanowej, czyli ułatwić samozapłon paliwa. Jest to konieczne dla zapewnienia łatwego rozruchu oraz spokojnej, efektywnej i wydajnej pracy silnika. Bardzo istotne dla nowoczesnych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych są również właściwości smarujące. Paliwo w całym układzie zasilania jest jedynym smarem dla wszystkich ruchomych części, które często pracują przy bardzo dużych naciskach. Z tego względu potrzebne są dodatki smarnościowe gwarantujące trwałość i odporność na zużycie wszystkich ruchomych elementów. Aby zabezpieczyć metalowe elementy instalacji paliwowej przed korozją, potrzebne są inhibitory korozji, czyli związki hamujące jej rozwój. Jest to bardzo ważne zarówno dla codziennie używanych ciągników, jak i dla maszyn używanych sezonowo np. kombajnów zbożowych, gdzie wraz z zakończeniem żniw silnik kombajnu z paliwem zamkniętym w instalacji paliwowej musi przetrwać bez śladu korozji nawet 10 miesięcy.
Potrzebne są również dodatki zapobiegające utlenianiu się ON w kontakcie z różnymi metalami, czyli tzw. deaktywatory metali. Ponadto stosuje się dodatki zapobiegające pienieniu się paliwa. Bez nich podczas tankowania piana tworzyłaby się tak obficie, że uniemożliwiałoby to normalne tankowanie, a tworzące się podczas przetłaczania paliwa pęcherzyki powietrza mogłoby doprowadzić do ciągłego zapowietrzania się całego układu paliwowego.
Ważne są także biocydy, czyli dodatki zapobiegające rozwojowi mikroorganizmów w paliwie, takich jak glony, czy bakterie oraz przeciwutleniacze i stabilizatory zapobiegające przedwczesnemu starzeniu się ON.
Zastosowanie deemulgatorów, czyli substancji oddzielających wodę od paliwa pozwala skraplającej się w naturalny sposób wodzie osadzić się na dnie filtra paliwa skąd w całości może być bez trudu usuwana poprzez regularne czyszczenie odstojnika. Dopiero tak skomponowany olej napędowy może stanowić idealne i bezpieczne paliwo dla nowoczesnych silników Diesla.
Czy mam wynik analizy?
Gotowe paliwo opuszcza rafinerię i trafia do stacji paliw. W tym momencie musi to być najwyższej jakości produkt gwarantujący osiąganie wymaganych parametrów roboczych przez silnik i bezawaryjność układu wtryskowego.
Aby mieć pewność, że sprzedawane paliwo jest bezpieczne, wprowadzono normę, która obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej. Jest to norma PN-EN 590. Zapisanych jest w niej ponad dwadzieścia parametrów, jakim powinien odpowiadać ON. Każdy z nich ma znaczenie dla trwałości układu wtryskowego i czystości spalin. Są one szczególnie ważne dla wysokociśnieniowych układów wtryskowych, takich jak Common Raill, układy z jednocylindrowymi pompami wtryskowymi (UPS) oraz z pompowtryskiwaczami (UIS). Wiele z nich odgrywa również istotną rolę w układach oczyszczania spalin, szczególnie dla układów recyrkulacji spalin (EGR) i układów katalitycznego oczyszczania spalin, układów SCR oraz silników wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF).
Tylko paliwo kupione od sprzedawcy, który przedstawi nam wynik analizy potwierdzający zgodność sprzedawanego paliwa z normą PN-EN 590 jest w pełni bezpieczne dla nawet najbardziej wymagającego silnika.
Pamiętajmy, że spełnienie tych wymagań nie jest obowiązkowe i nie każdy sprzedawca paliwa musi posiadać dowód ich spełniania. To tylko od nas samych zależy, gdzie i czym zatankujemy nasze pojazdy.
Artykuł z miesięcznika RPT - ZAPRENUMERUJ