John Deere wprowadza na rynek nową serię ciągników rolniczych o kompaktowej konstrukcji. To modele serii 5R , które zostały wyposażone w wiele rozwiązań zapożyczonych z największych traktorów amerykańskiego koncernu.
W ramach nowej serii 5R dostępne są 4 modele: 5090R (90 KM), 5100R (100 KM), 5115R (115 KM) i 5125R (125 KM). Podane moce maksymalne generowane są z 4-cylindrowych silników John Deere PWX o pojemności skokowej 4,5 litra. Spełniają one normę emisji spalin Euro IIIB dzięki układowi zawracania spalin do komór spalania EGR i filtrowi cząstek stałych DPF. Rozwiązanie selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) nie występuje, co oznacza że ciągniki pracują tylko na oleju napędowym. W czasie transportu dostępna jest dodatkowa moc 10 KM, którą generuje system TPM.
Już 23 września w Bednarach koło Pobiedzisk rozpocznie się międzynarodowa wystawa rolnicza Agro Show. Wśród przygotowujących się do niej firm znajduje się także John Deere. W tym roku Agro Show będzie trwało 4 dni, tj. od 23 do 26 września w...
Skrzynia Command8 i AutoClutch
John Deere oferuje wybór spośród trzech przekładni. Podstawowa to manualna CommandQuad o układzie biegów przód-tył 16/16 z czterema zakresami i czterema półbiegami zmienianymi ręcznie. Jej wersja automatyczna pozwala na samoczynną zmianę półbiegów. Natomiast najnowsza skrzynia biegów to Command8 z całkowitą liczbą przełożeń przód-tył 32/16 i ośmioma biegami przełączanymi pod obciążeniem z możliwością ich automatycznej zmiany. Tryb Eco umożliwia rozwinięcie prędkości maksymalnej 40 km/h przy prędkości roboczej silnika wynoszącej zaledwie 1750 obr./min. Standardowo w przekładni Command8 dostępna jest funkcja AutoClutch pozwalająca zatrzymać ciągnik poprzez naciśnięcie tylko pedału hamulca. Oczywiście to ultrapomocne rozwiązanie podczas pracy z ładowaczem czołowym. Wszystkie wymienione przekładnie posiadają w pełni automatyczne sprzęgło, mechanizm indywidualnego uruchamiania biegów, układ indywidualnego ustawiania prędkości i elektryczną blokadę hamulca postojowego.
Masa do 8,6 t i rozstaw 2,25 m
Ciągniki John Deere serii 5R o masie wysyłkowej 4,3 tony można dociążyć do aż 8,6 t, co jak podaje producent jest najlepszym wynikiem na rynku w tej klasie traktorów. Udźwig tylnego TUZ wynosi standardowo 4,7, a opcjonalnie 5,3 tony. W układzie hydraulicznym montowane są dwie pompy o łącznym wydatku 96 lub 117 l/min. Z tyłu ciągnika dostępnych jest 8 szybkozłączy.
W nowych 5R montowana jest jednoczęściowa rama zintegrowana z dolną częścią miski olejowej silnika. Rozstaw osi wynosi 2,25 m, co w połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości i promieniem skrętu na poziomie 3,75 m pozwala bezpiecznie i wydajnie pracować z ładowaczem czołowym. Opcjonalnie dostępna jest również amortyzacja przedniej osi pozwalająca na jej bezstopniową regulację w zakresie +/- 45 mm.
Szerokokątne lusterka i LED-y
Ciągniki John Deere 5R wyróżniają szerokokątne lusterka i zamontowane w dachu oświetlenie robocze LED. W kabinie uwagę zwraca panoramiczna przednia szyba, przeszklona przednia część dachu pozwalająca na obserwację pracy ładowacza czołowego i boczny panel z dźwigienką do zmiany półbiegów oraz przyciskami do wyboru zakresów - dla wersji automatycznej CommandQuad lub Command8. Dostępny jest również podłokietnik CommandArm. Sterowanie ciągnikiem ułatwia wyświetlacz PDU+ zamontowany na prawym przednim słupku kabiny. Do jego obsługi służy pokrętło umieszczone na prawej konsoli lub podłokietniku.
Dostępny jest również opcjonalny bezobsługowy mechaniczny układ amortyzacji kabiny, wyposażony w dwa regulowane amortyzatory, który w połączeniu z amortyzowanym pneumatycznie fotelem firmy Grammer pozwala wygodnie pracować. Fotel ten można obrócić o 15 stopni w celu łatwiejszej obserwacji zagregowanych maszyn.
Do sterowania ładowaczem czołowym John Deere służy dżojstik mechaniczny lub elektroniczny. ten ostatni w wersji z podłokietnikiem CommandArm ma funkcję zmiany biegów i rewersora. Standardowa dźwignia rewersora elektrohydraulicznego zamontowana jest z lewej strony pod kierownicą.
Polska premiera ciągników John Deere nowej serii 5R odbędzie się na targach Agro Show w Bednarach. Zamawiać można je już dzisiaj, ale pierwsze dostawy do naszego kraju przewidziane są w połowie 2017 r.