John Deere podsumował pokazy demo nowego ciągnika 8RX
Nowe ciągniki serii 8 zostały po raz pierwszy w Polsce zaprezentowane podczas Targów Polagra Premiery w Poznaniu. John Deere przez ostatnie miesiące prowadził testy ciągnika 8RX u wielu rolników w naszym kraju. Zaprezentował ich wyniki i opinie.
John Deere na jesieni 2019 r. wprowadził na rynek nowe ciągniki serii 7 i 8. Producent ten tym samym wprowadził traktory z różnymi rodzajami przeniesienia napędu – podwozi – ciągniki kołowe 8R, dwugąsienicowe modele 8RT oraz zupełnie nowe wersje 8RX z czterema gąsienicami. Właśnie ten ciągnik brał udział w Demo Tour.
Testy w Polsce u rolników
Ciągnik był testowany w naszym kraju przez wielu rolników. Jednym z mich był Łukasz Dzida z województwa śląskiego prowadzący uprawę warzyw (głównie marchwi, ziemniaków i pietruszki) na obszarze około 1 000 ha. - Zależało nam na tym, by przetestować, jak gleba się zachowuje przy wykorzystaniu ciągnika poruszającego się na czterech gąsienicach i jak 8RX sprawdzi się w przypadku naszego gospodarstwa. Pierwsze odczucia są bardzo pozytywne – przykładowo niesamowity skręt gąsienic ułatwia zawracanie, co ma znaczenie w przypadku niezbyt dużych areałów. Będziemy też obserwować jakość warzyw, które wzrosną w mniej ubitej glebie – mówi właściciel gospodarstwa. Jedną z cech ciągnika John Deere 8 RX jest lepsza stabilność i łatwiejsza praca w trudnych warunkach. Jak podaje producent – jest to także zasługa samooczyszczania się gąsienic. - Nowy ciągnik może być wyposażony w gąsienice o szerokościach od 41 cm do 76 cm, które zapewniają całkowitą powierzchnię styku z gruntem większą niż 4,5 m2, a tym samym jeszcze mniejszy nacisk na podłoże, niż na przykład w przypadku kół bliźniaczych stosowanych w ciągnikach kołowych. W praktyce to oznacza mniej kolein i zniszczonej gleby. Bardzo ważny jest też fakt, że 8RX w na najszerszych gąsienicach nadal nie przekracza szerokości trzech metrów, dzięki czemu może on poruszać się po drogach publicznych i to z prędkością aż do 40 km/h – mówi Szymon Kaczmarek z John Deere Polska.
Czterogąsienicowy ciągnik John Deere 8RX 410 - Demo Tour Agro-Sieci
Niskie zużycie paliwa
Opinię Łukasza Dzidy podzielają również rolnicy z Wielkopolski - Józef i Andrzej Świtałowie z gm. Odolanów. Obaj mają po kilkaset ha. - W gospodarstwie na co dzień pracuje już 11 ciągników John Deere, ale po okresie testów model 8RX ma spore szanse, by zająć miejsce jednego z nich. Dwie pary gąsienic sprawiają, że ciągnik jest bardziej skrętny, zwrotny, a jednocześnie powierzchnia styku z podłożem jest większa. Dodatkowo zauważyliśmy też niższe spalanie o około 5-10%. - mówi Józef Świtała. Informacje o zużyciu paliwa można sprawdzić poprzez Centrum Operacyjne John Deere, gdzie zbierane są dane dotyczące parametrów pracy ciągnika.
W trakcie testu ciągnik pracował z agregatem do uprawy pasowej i siewnikiem do kukurydzy na powierzchni ponad 66 ha w woj. kujawsko - pomorskim, spalając 482 l, co daje średnią na poziomie ok. 7,3 l/ha. Z kolei średnie zużycie paliwa przez ciągniki kołowe oscyluje w granicach ok. 9 l/ha. John Deere podaje również średnią wartość poślizgu podczas pracy ciągnika. Im ona niższa, tym większa siła uciągu i relatywnie niższe zużycie paliwa. W tym przypadku poślizg nie przekroczył 6%., a większość czasu pracy wynosił on ok. 2%. Jak podaje John Deere - ciągniki kołowe utrzymują tę wartość na średnim poziomie 6-8%.