John Deere – kompaktowe ciągniki serii 5R z bogatym wyposażeniem
John Deere przetransferował dużo swoich rozwiązań znanych z dużych ciągników rolniczych do pojazdów o mocy ok. 100 KM. Prezentujemy zmiany w wyposażeniu na przykładzie ciągników serii 5R.
John Deere - ciągniki serii 2R
Producenci pojazdów i maszyn rolniczych w celu uatrakcyjnienia oferty coraz częściej wprowadzają do nich nowe rozwiązania. Są to zazwyczaj sprawdzone konstrukcje czy podzespoły pochodzące od modeli z tzw. „wyższej półki”. Obecnie John Deere wprowadził do ciągników niższych mocy, kilka udogodnień znanych z modeli o wyższych mocach.
Aktualnie możemy zaobserwować w ciągnikach kompaktowych m.in. przestronne kabiny, dobrą widoczność w każdym kierunku, systemy automatycznego prowadzenia, amortyzację kabiny i lepsze przekładnie.
Wysoki standard w kompaktach
Wysokie standardy wyposażenia nie są jedyną domeną ciągników dużych. Dotyczą one już także najbardziej popularnych serii. Przykładem może być ciągnik John Deere serii 5R, który dostępny jest w 4 modelach: 5090R (90 KM), 5100R (100 KM), 5115R (115 KM) i 5125R (125 KM). Ciągniki te zostały udoskonalone m.in. w kierunku poprawy komfortu operatora. Jego rdzeń stanowi amortyzowana kabina z panoramiczną przednią szybą oraz przeszkloną częścią dachu, dzięki której operator może obserwować pracę ładowacza czołowego w szerokim kącie - ponad 105 stopni.
Ładowacz czołowy został skonstruowany w ten sposób, aby znosić duże obciążenia. Jego solidna konstrukcja nie utrudnia jednak dostępu do punktów serwisowych jak i skrętu kół. – Do sterowania ładowaczem czołowym John Deere oferowany jest opcjonalny joystick mechaniczny oraz elektroniczny, połączony z fotelem operatora. Ładowacz wyposażony jest w sterowany automatycznie maszt oraz zatrzaskowy mechanizm do mocowania narzędzi – mówi Karol Zgierski z John Deere Polska.
John Deere 5R trafił do Andrzejewa
Kompaktowe i wytrzymałe
Innowacyjne ciągniki to również spore wyzwanie dotyczące małych rozmiarów i jednocześnie dużej wytrzymałości. – Jako ciekawostkę, można podać fakt, że nowy ciągnik 5R mógłby przenieść na sobie... inny ciągnik 5R. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 8,6 tony, ładowność nowych ciągników 5R wynosząca 4,3 tony, to olbrzymi wzrost w porównaniu z poprzednikiem – mówi Karol Zgierski. - Do tego, system amortyzacji przedniej osi został skonstruowany tak, aby koła niezależnie poddawały się i podążały za nierównościami terenu – dodaje.
Automatyczna przekładnia z 32 biegami
Kompaktowe traktory John Deere mogą pracować – podobnie jak ich duzi bracia – z nowoczesnymi przekładniami. Jedną z nich jest transmisja Command8, która ma cztery zakresy i na każdym po osiem biegów, które mogą zmieniać się automatycznie pod obciążeniem. Dodatkowo możliwe jest zaprogramowanie prędkości roboczej, a komputer ciągnika, dobierze obroty silnika oraz bieg w zależności od obciążenia. Warto wspomnieć również o funkcji EcoShift, która umożliwia poruszanie się z maksymalną prędkością przy obniżonych obrotach silnika do 1750 obr./min. Ciągniki mają również możliwość wygenerowania dodatkowej mocy – jest to możliwe podczas transportu (przy prędkości powyżej 15 km/h). Dodatkowy zapas wynosi 10 koni mechanicznych. Funkcja ta jest załączana automatycznie, przydaje się szczególnie podczas stromych podjazdów z ciężkim ładunkiem.
System automatycznego prowadzenia
Jednym z systemów, którego można było zawsze pozazdrościć użytkownikom dużych ciągników, był AutoTrac. Jest to system prowadzenia równoległego, dzięki któremu maszyna może poruszać się automatycznie po torze, który jest równoległy do pierwszego przejazdu na polu. Zastosowanie takiego systemu pozwala pracować z pełną szerokością roboczą, co przekłada się na zmniejszenie liczby przejazdów, większą wydajność oraz mniejsze zużycie paliwa. Co istotne, zwiększa się również dokładność i jakość wykonywanych prac polowych. Wszystko dzięki ograniczonej ilości zakładek i omijaków. Satelitarny system kierowania pracuje identycznie, niezależnie od pory dnia czy warunków widoczności (mgła, kurz, zmrok itp.), zapewniając bezpieczeństwo i wysoką wydajność maszyny.
Amortyzowana kabina i oświetlenie LED
Ciągniki John Deere 5R mają zamontowane na dachu oświetlenie robocze LED, które spotkać można również w ciągnikach 7R lub 8R. Poza tym oświetlenie drogowe jest zamontowane w tej samej technologii. - Natomiast w kabinie na operatora czeka pneumatycznie amortyzowany, podgrzewany obracany fotel znany z ciągnika serii 6R. Znajdziemy tam również podłokietnik CommandArm, na którym są umieszczone elementy sterujące różnymi funkcjami ciągnika. Sterowanie ułatwia również wyświetlacz PDU+ zamontowany na prawym przednim słupku kabiny – wylicza Karol Zgierski.
Wyposażenie mniejszych ciągników w systemy znane z dużych modeli, pozwala na prowadzenie pracy wydajniejszej i w komfortowych warunkach, jak również na obniżenie kosztów eksploatacji.