Guma i stal sprężynowa często spełniają zamiennie tę samą funkcję. Ta zamienność stała się metodą na naprawę funkcji regulacji siłowej w podnośniku ciągnika.
O tym jak ważne jest kontrolowanie stanu technicznego ciągnika przekonał się użytkownik ciągnika Ursus 1614. Traktor z przednim napędem, zupełnie nagle, stracił możliwość skręcania. Ale nie była to usterka układu kierowniczego. Powodem...
Do zakładu o nazwie Agro-Mech w miejscowości Ryki w województwie lubelskim, który wykonuje naprawy ciągników rolniczych, trafił prawie trzydziestoletni traktor MF 294S. Firmę prowadzi Wojciech Cieloch, a ciągnik dostarczył jego brat Jerzy, właściciel gospodarstwa w sąsiedniej miejscowości.
Traktor MF 294S posiada regulację siłową podnośnika, gdzie czujnik siły uciągu ulokowany jest we wsporniku łącznika górnego. Pomiar oporu narzędzi wykonywany jest pośrednio przez „wyczuwanie” nacisku pochodzącego od łącznika górnego TUZ-u. Aby wspornik mógł uginać się od nacisku łącznika górnego, pomiędzy nim a korpusem podnośnika umieszczona jest sprężyna płaska wygięta na kształt litery U. Z powodu przeciążenia sprężyna pękła w miejscu najbardziej obciążonym. Była spawana, ale pękła znowu w czasie normalnej pracy.
Szukanie metody
Bracia obmyślali, jak porządnie zespawać wspomnianą sprężynę. Wcześniejsze próby zakupienia oryginalnej nie przyniosły rezultatu, więc trzeba było coś wymyślić. Podczas konsultacji z dobrym spawaczem okazało się, że nawet ukosowanie miejsca spawania i pełny przetop nie dadzą pełnej wytrzymałości, a skurcz spawalniczy może zmienić pierwotny kształt i mogą wystąpić kłopoty z zamontowaniem sprężyny. Wtedy pojawił się pomysł, by sprężynę zastąpić gumą odbojową stosowaną jako element wspomagający resor piórowy pojazdów ciężkich.