Deutz-Fahr 5TB
Niemiecki producent z Lauingen prezentuje nową serię ciągników 5TB. Są to pojazdy o mechanicznym sterowaniu, pozbawione kabiny i przeznaczone głównie do pracy w niskich tunelach, niewysokich pomieszczeniach czy pod koronami drzew.
Nowa rodzina 5TB jest wyposażona w czterocylindrowe silniki FARMotion 45 o mocy w zakresie od 106 do 116 KM. Spełniają one wymagania normy emisji spalin Stage V. Są one wyposażone między innymi w wentylator ze sprzęgłem wiskotycznym, turbosprężarkę, Intercooler oraz elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail z nowymi wtryskiwaczami z dyszami 7-otworkowymi. Według zapewnień producenta, nisko umieszczony środek ciężkości oraz układ hamulcowy na cztery koła, gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa w pracy na zboczach. Traktory można konfigurować w różnych wariantach, a tylny TUZ ma maksymalny udźwig nieco ponad 4,2 t. Model 5105 TB wyposażono w jednostkę napędową generującą moc 106 KM oraz moment na poziomie 433 Nm przy obrotach rzędu 1400 na minutę. Model 5115 TB oferuje imponującą moc 116 KM i moment 472 Nm. Ciągniki bazują na pięciobiegowej skrzyni z dwoma zakresami i mechanicznym rewersem.
W podstawowej wersji napęd ma 10/10 przełożeń (prędkość maksymalna 40 km/h). Dostępna jest wersja skrzyni 20/20 z dwoma półbiegami Powershift Hi-Lo oraz dodatkowo skrzynia doposażona w reduktor, która dzięki temu posiada wariant przełożeń 40/40. Układ napędowy może być wyposażony w rewers elektrohydrauliczny PowerShuttle, który zawiera także funkcję Stop&Go. Dzięki niej, operator może zatrzymywać ciągnik i ruszać z miejsca bez konieczności wciskania pedału sprzęgła. Przycisk rozłączania napędu ComfortClutch na dźwigni zmiany biegów pozwala na przełączanie stopni głównych bez użycia pedału sprzęgła w podłodze. Elektrohydraulicznie sterowany WOM z modulowanym startem wałka to standard wyposażenia serii 5TB. Dostępne są różne kombinacje jego prędkości: 540, 540ECO, 1000, 1000ECO.
- Artykuł ukazał się w wydaniu 09/2023 miesięcznika "Rolniczy Przegląd Techniczny". ZAPRENUMERUJ