Belarus 920. Taki sam choć trochę lepszy
Zsynchronizowana lub nie
Choć Belarus oferuje jeszcze w modelu 920.4 niezsynchronizowaną przekładnię z 18 biegami do przodu i czterema do tyłu, to rolnicy z Choroszczy zdecydowali się na zakup ciągnika z nowszą przekładnią 14/4. Ta skrzynia jest zsynchronizowana i praca w polu i w transporcie nie wiąże się z charakterystycznymi zgrzytami. Układ biegów jest oczywiście charakterystyczny dla białoruskiego ciągnika. Jedynkę wrzucamy, odpychając dźwignię od siebie do boku i następnie do przodu. Po przeciwnej stronie mamy bieg wsteczny. Aby wrzucić dwójkę, trzeba dźwignię przyciągnąć do siebie i przesunąć do przodu. Do takiego układu trzeba się przyzwyczaić. Jak mówi Bartosz Baczewski, nie stanowi to problemu.
Na drugim biegu wolnego zakresu i wolniejszym półbiegu ciągnik może rozpędzić się do ponad 7 km/h przy niecałych 2000 obr./min. Przerzucenie na wyższy półbieg pozwala pojechać ponad 9 km/h. Dlatego na tym właśnie biegu zwykle pracuje w polu. W transporcie przerzucanie biegów wymaga trochę wprawy, ale Bartosz Baczewski uważa, że i do tego można się przyzwyczaić. Dla rolnika z Choroszczy najważniejsze jest to, iż jego zdaniem przekładnia jest na tyle dobra, że na każdym biegu ciągnik ma siłę.
Także do transportu
Co ciekawe, przez pięć lat użytkowania z przekładnią nie było najmniejszego problemu. Jedyne, co nie wytrzymało, to cierne sprzęgło umieszczone na wale przekazującym napęd na przednią oś. Koszt naprawy wyniósł 80 zł, a dokonali jej sami rolnicy. W przekładni 14/4 Belarusa 920 i nie tylko, gdyż jest ona stosowana również w innych modelach, podstawowe cztery biegi znajdują się na szybszym zakresie. Na wolniejszym nie wrzucimy czwartego biegu. Dlatego suma mechanicznych biegów wynosi siedem. Na każdym możemy użyć mechanicznego półbiegu, którego dźwignia znajduje się tuż przed kolumną kierownicy. Sumarycznie daje to 14 biegów do przodu i cztery do tyłu. Praktycznie wszystkie Belarusy mają prędkość maksymalną wynoszącą niecałe 35 km/h. Mimo to Bartosz Baczewski uważa, że jego 920 z powodzeniem sprawdza się w transporcie.
Więcej w wydaniu RPT 5/2015 - ZAPRENUMERUJ