Podwójny jubileusz Promodisu
Międzynarodowa spółdzielnia firm handlowych branży agro z siedzibą główną we francuskim Saint-Cyr-en-Val świętuje w tym roku 40-lecie istnienia ogólnie i 15 lat funkcjonowania w Polsce.
Przygoda Promodisu zaczęła się we Francji na początku lat 80. minionego wieku. Rynek w tamtych czasach był trudny, gdyż bardzo szybko się kurczył, a jednocześnie konkurencja była bardzo duża. Grupa siedmiu dilerów postanowiła więc założyć spółdzielnię. Dwa lata zajęło ukonstytuowanie się całej organizacji. I tak w 1984 r. powstała spółka, której celem była pomoc dilerom w prowadzeniu ich własnego biznesu. W ciągu tych 40 lat z małej francuskiej spółdzielni Promodis rozrósł się do dużej międzynarodowej organizacji, zrzeszającej ponad 130 spółdzielców i tworzącej sieć w: Hiszpanii, Francji, Portugalii, Szwajcarii, Luksemburgu, Belgii i Polsce. Aktualnie, poza macierzystą lokalizacją, kraj corridy i nasz to dwa największe oddziały. W Polsce Promodis rozpoczął swoją działalność w 2009 r.
– Na tej drodze mieliśmy, jak każda organizacja, pewne kamienie milowe. W dużej mierze związane były one ze zmieniającym się rynkiem i odwagą jej założycieli, czyli siedmiu dilerów firmy Fiatagri. Na pewnym etapie musieli oni otworzyć się też na firmy handlowe związane z innymi markami ciągnikowymi. Decyzja ta została podjęta pięć lat po powstaniu spółdzielni Promodis, czyli w 1989 r. Ale to był dopiero początek rozwoju i naszej drogi do miejsca, w którym jesteśmy dziś – mówił Krzysztof Kinstler, dyrektor oddziału Promodis w Polsce podczas jubileuszowej konferencji prasowej na Agro Show 2024.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, w 2010 r. spółdzielnia przeszła prawdziwą ewolucję i rewolucję. Zmiany nastąpiły w zakresie: poprawy atrakcyjności oferty handlowej, zwiększenia asortymentu części zamiennych, wystroju sklepów i prezentacji produktów, odświeżenia wizerunku firmy oraz utrwalenia jej pozycji na rynku. Kolejnym, równie ważnym krokiem było otworzenie się na inne kraje.
Aktualnie ta międzynarodowa spółdzielnia kupców to 132 dystrybutorów i 450 punktów handlowych w Europie, a jej roczne obroty oscylują w granicach 430 mln euro. W Polsce w ciągu 15 lat działalności Promodis może się pochwalić 6% udziałem w rynku. – Spotkaliśmy się tutaj, by pokazać, że się mobilizujemy i wzmacniamy swoją pozycję na polskim rynku, rozszerzając naszą ofertę sprzedaży maszyn, zarówno nowych, jak i używanych. Chcemy się rozwijać, rosnąć w siłę, przyjmować nowych udziałowców i działać tak, żeby nasi udziałowcy również się wzmacniali i rozwijali. Nie jest to łatwe zadanie, szczególnie że polski rynek aktualnie znacznie zniżkuje – i to na poziomie -37% – podkreślał podczas jubileuszowej konferencji w Bednarach Yann Parois, dyrektor generalny Promodis.
- Artykuł ukazał się w wydaniu 11/2024 miesięcznika "Rolniczy Przegląd Techniczny". ZAPRENUMERUJ