Strategia pomoże sektorowi mleczarskiemu wyjść z kryzysu?
Polska Izba Mleka zainicjowała prace związane ze strategią polskiego sektora mleczarskiego.
– Sektor mleczarski jest dzisiaj liderem polskiego przetwórstwa i rolnictwa. Dlatego do udziału w dyskusji zaprosiliśmy przedstawicieli ministerstwa i sektora – mówi Agnieszka Maliszewska, dyrektor PIM.
Polski sektor mleczarski nie wypracował do tej pory żadnej strategii działania, która w obliczu dynamicznych zmian w branży, wydaje się konieczna.
– Głównym celem naszych działań jest mobilizacja uczestników sektora mleczarskiego do wspólnego zaangażowania się w ten proces – mówi Agnieszka Maliszewska dodając:
- Przygotowanie strategii dla mleczarstwa w obliczu zmian i nowych wyzwań jest konieczne
- Strategia dla mleczarstwa ma wyznaczyć kierunki dalszego rozwoju branży
- Opłacalność produkcji mleka spada, a koszty rosną
Ocena użytkowości mlecznej – Region Oceny Wschód
Mapa drogowa dla mleczarstwa
– Dzięki niemu będziemy w stanie wykorzystać możliwości i sprostać wyzwaniom sektora mleczarskiego w Polsce. Aby to zrobić należy stworzyć tzw. mapę drogową dla branży.
Polska Izba Mleka uznała, że w obliczu zmian i nowych wyzwań przygotowanie takiej strategii jest konieczne. W tym celu podpisała kontrakt z międzynarodową firmą konstultingową.
– Nie finansujemy tego projektu ze środków Funduszu Promocji Mleka, ani MRiRW, lecz wyłącznie ze składek członków PIM. Planujemy ją opublikować i zaprezentować podczas XXI Forum Mleczarskiego, które odbędzie się 4-5 września – podkreśla Maliszewska.
Trudna sytuacja w mleczarstwie
Przygotowywana przez PIM strategia dla mleczarstwa ma wyznaczyć kierunki dalszego rozwoju branży, która znalazła się w trudnej sytuacji.
Opłacalność produkcji mleka spada, a koszty rosną. W okresie pierwszych dwóch miesięcy br. średnia cena skupu mleka wyniosła 206,24 zł/100 litrów i była niższa o 12,8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Mleczne stada o najwyższej wydajności w w Świętokrzyskiem i Małopolsce
– Nie wszyscy przetrwają kryzysy na rynku mleka. Musimy cały czas o tym myśleć, jak nie stracić rolników. Dlatego stworzenie strategii dla polskiego mleczarstwa jest absolutnie niezbędne. Mając na uwadze pogarszającą się sytuację branży, zaprosiliśmy do współpracy przedstawicieli rządu, organizacji i spółdzielni z Polski a także międzynarodową firmę jaką jest IFCN – mówi Agnieszka Maliszewska dodając:
– Musimy określić bariery i wyzwania, w kontekście makro i mikro dla sektora mleczarskiego. Istotna jest także legislacja oraz zasady uczciwej współpracy sektora z sieciami handlowymi.
Prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka Marcin Hydzik zwraca uwagę na Chiny, które są głównym kołem napędowym światowego, w tym również polskiego mleczarstwa.
– Chiny wciąż nie otwierają się na globalny import, w tym także nasze produkty. Co gorsza, kraj ten chce być samowystarczalny a wiemy, że jak Chińczycy coś sobie zaplanują, to zazwyczaj to osiągają. Świadczy o tym fakt, że tylko w ciągu jednego roku ich produkcja zwiększyła się aż o ok. 7 procent – mówi Hydzik dodając:
– Nastały dla nas ciężkie czasy, więc musimy szukać rozwiązań. Strategia dla mleczarstwa jest jednym z nich. Jeśli ktoś ma inny pomysł, niech go zaprezentuje.
Więcej informacji na temat hodowli bydła oraz produkcji mleka znajdziesz w magazynie "Hoduj z Głową Bydło" ZAPRENUMERUJ
Książki warte polecenia: Sygnały racic|Rozród - Praktyczny przewodnik zarządzania rozrodem (Cow Signals)